Daniel Ruanova – Translocating Borders – 23 april t/m 2 juli

17-03-2017 in: Actueel, Blogberichten, Tentoonstellingen

Waar bescherming nodig is

Toen ik meer dan een jaar geleden voor een lezing een bliksembezoek bracht aan de universiteit voor architectuur in Monterrey, Mexico, stond daar voor de ingang van het prachtige gebouw van de Japanse architect Tadao Ando een werk van de Mexicaanse kunstenaar Daniel Ruanova. In het gebouw, vlak bij de entree, was meer van zijn werk in de expositieruimte te zien.

Best intelligent en modern om in de entree van een instituut waar creativiteit de hoofdzaak is – dat is namelijk zo bij architectuur, of liever gezegd, dat zou zo moeten zijn – om kunst te laten zien. Dit stimuleert de dialoog tussen- en de onderlinge beïnvloeding van de creatieve beroepen. Dit in plaats van het steeds benauwender wordende isolement dat is ontstaan door het algemene geloof in specialisatie, waar we ons inmiddels (gelukkig) geleidelijk weer aan ontworstelen.

Het werk dat buiten stond, een puntig, constructief en open beschermingskledingstuk, houdt het midden tussen isolement en openheid, polarisatie en verzoening, angst en geborgenheid. Zoals soms in het dierenrijk ook het geval is: jezelf beschermen door af te schrikken. Bij ons in Nederland staan dergelijke issues een stuk minder op de agenda, of zijn zelfs helemaal niet aan de orde, maar in Mexico bestaat er willekeur en angst en is geweld aan de orde van de dag.

Daniel komt als een artist-in-residence en zal gedurende zijn verblijf bij ons in de galerie een sculptuur vervaardigen . Het maakproces zal een belangrijk onderdeel zijn van de expositie, bezoekers kunnen dit proces bij ons in de galerie op de voet volgen. Op 23 april is de opening. We hebben ook een aantal doeken uit Mexico laten overkomen waarmee de expositie even krachtig wordt als dat ik heb ervaren in Monterrey en misschien nog wel mooier, omdat de making of onderdeel is van de tentoonstelling.

Klik hier voor meer informatie en foto’s.  

Voor het actuele aanbod in de Van Abbevitrine, klik hier.


Foto: Anderson Araujo