DDW 2018

19-10-2018

19-10-2018

Download hier de catalogus. 

Het zijn weer spannende tijden want de Dutch Design Week komt eraan. Op zich leken we dit jaar de boel aardig op de rit te hebben maar er is nog niets af. We hebben nog een paar uurtjes waarin een hoop zal moeten gebeuren. En het mooie van plannen is dat als je ze niet realiseert het resultaat ook niet zichtbaar is, dus valt dat helemaal niet op. Het beste voorbeeld om dit te illustreren is dat we BOEK 2 en 3 gaan lanceren op de eerste zaterdag van de DDW. De boeken zijn een paar dagen geleden geleverd. Goed gepland zou je denken. Maar niets is minder waar want het eerste moment waar ik serieus aan dacht toen we al geruime tijd aan de boeken hadden gewerkt was de Salone in Milaan van april 2017. We zijn dus anderhalf jaar uitgelopen! Helemaal niet gek want deze datum was echt heel optimistisch en getuigt van een totale onderschatting van wat het betekent om elf jaar werken vast te leggen. Enfin, ons belangrijkste product is dit jaar geen ontwerp maar twee boeken over onze producten en projecten en uiteraard nog veel meer. Kortom: meer Eek voor minder kan niet!

Kopieerthema

Daarnaast zijn we dus aan het werk aan een aantal nieuwe producten. Wat een nieuwe ontwikkeling genoemd kan worden is dat ik in plaats van gekopieerd te worden, wat de vormen van een volkshobby aan begint te nemen, zelf ga kopiëren. We gaan een zogenaamd flapover-aan-de-wand-tafeltje in geprint plaatmateriaal maken waardoor je, als het tafeltje aan de wand hangt, een schilderij aan de muur hebt. De andere kopie is een ‘camel chair’. Begin dit jaar kocht ik twee antieke exemplaren in Frankrijk en besloot ze na te maken. De stoelen zijn knock down en kunnen in een handomdraai in elkaar gezet worden. Destijds waren de stoelen bedoeld als stoel voor de dames die in de kamelenkaravaan meereisden. De mannen zaten op de grond.

   

     

 

Ik ben niet de eerste die ze na heeft gemaakt het ontwerp stamt uit de negentiende eeuw en is net als het flapover-aan-de-wand-tafeltje niemands geestelijk eigendom. Vroeger maakten ambachtslieden steeds dezelfde producten en werden ze vaak steeds mooier en beter. Je zou kunnen zeggen dat ik een traditie voortzet. De prints die we gebruiken voor het tafeltje komen uit het beeldarchief van het Rijksmuseum. Omdat de schilderijen zo lang geleden zijn geschilderd zijn de beelden van deze schilderijen vrij van rechten!

      

       

Voortborduren – Iepen tegelkast en Tramkademeubilair

Zelf borduur ik steeds voort op wat ik eerder heb gemaakt en soms wordt er een nieuw element aan mijn vorm- en ontwerpvocabulaire toegevoegd. Zo maken we dit jaar Tramkadetafels. Deze zijn gemaakt van buizen net als bij het RAG-meubilair. Een belangrijk verschil is dat ze in de Tramkade grote vierkante buizen hadden. Door deze buizen gingen de bakjes van de Jacobsladders waarmee het veevoeder werd getransporteerd. De robuuste vierkante buizen zijn nog stoerder dan de ronde RAG-buizen. De tafels hebben iets weg van de architectuur waar ze vandaan komen.

Voortborduren doen we ook met de iepen tegelkast. Dit keer gebruiken we iepen in plaats van sloophout. Vanwege de structuur en kleurverschillen is iepen in dit geval mooier dan eiken of beuken. Tijdens het tekenen was het bijna onmogelijk de details inzichtelijk op papier te krijgen dus hebben we voor de zekerheid eerst wat proefjes gemaakt. De kast is, zoals welhaast het meest kenmerkende voor onze bijzondere objecten, monnikenwerk (dit aspect komt overigens ook ruimschoots aan bod in boek 2 en 3). Het kastje, groot is het namelijk niet, heeft door het materiaal, detaillering en aandacht die we eraan besteden iets van de periode waarin ambacht nog paste in het bestaan. Maar tegelijkertijd is het ook een object dat nog nooit is gemaakt.

Binnenstebuitenbank

De binnenstebuitenbank die we al in april in Milaan hebben getoond is wel echt nieuw. Nu hebben we er nog een gemaakt maar we gaan ook wat varianten op het binnenstebuiten-thema tonen: een totem van vierkante blokken en gewone binnenstebuitenblokken waarvan iedereen zelf mag weten wat ermee te doen. Een boom binnenstebuiten maken is heel efficiënt qua hout maar, en dat is dus een beetje onze lol, helemaal niet qua werk. Het kost namelijk veel tijd en aandacht om een stam binnenstebuiten te keren.

   

Keramieken schakelaar

Alles zelf doen en maken is ook zoiets waar we vaak ons handen aan branden. Toch blijven we het doen omdat wat er standaard te koop is vrijwel nooit past bij wat we maken. Nu ging het om een schakelaar voor de nieuwe kleine keramieklampjes. Eerst maakten we een metalen behuizing voor een schakelaar. Deze was nog maar nauwelijks gemaakt toen ik bedacht dat de schakelaar inclusief trafo ook in een keramieken behuizing kon worden gemonteerd. Het leuke van keramiek is dat een vorm best gecompliceerd mag zijn zolang deze maar uit de mal komt. Dus hebben we een behuizing van keramiek precies rondom de techniek die we nodig hadden  gemaakt. Met het kleine keramieken lampje hebben we al een groot aantal modellen gemaakt.

   

Tegenelkaaraanzetvazen

We gaan ook nog een serie glazen ‘tegenelkaaraanzetvazen’ presenteren die zijn eergisteren pas bij Royal Leerdam Crystal geblazen. Het idee borduurt (hoe kan het ook anders) voort op de balkenvazen die we vorig jaar presenteerden. Het uitgangspunt van de balkenvazen was dat ze gelimiteerd waren tot een beperkt aantal mallen waarmee steeds vijf vazen geblazen werden. Nu halen we zoveel mogelijk vaasjes uit dezelfde mal. We maken ook nog eens met dezelfde mal hoek, zijkant en midden vazen waardoor je ze op tafel op allerlei manieren kan schikken. Het was de bedoeling dat ze makkelijk te maken zouden zijn en dus betaalbaar maar ook het maken van deze vazen blijkt weer hogeschool monnikenwerk. Toch willen we het presenteren omdat de eerst proefjes er wel echt mooi uitzien.

Balkenbanken

Het is helemaal geen toeval dat we salonblokken aan het stapelen zijn van de binnenkanten van de enorme balken die overblijven van de productie van de enorme balken kasten. Het hout hebben we bewaard en lag al tijden te wachten om verzaagd te worden. En we hadden een opdracht om bij legerstof balken banken salonblokken te maken. Deze moesten voor de zomervakantie geleverd worden. Dat is tot ieders grote frustratie niet gelukt en toen we ze bijna gingen leveren bleken de banken op de (zit)hoogte te zijn gemaakt zoals we deze voor Air Republic, een restaurant van Sergio Herman in Cadzand hebben gemaakt. Dat was maar één van tegenvallers van deze week, waar gehakt wordt vallen spaanders, maar de banken staan nu in de wonderkamer en in de toekomst in het hotel wat we gaan maken en de salon blokken die mooier dan mooi zijn geworden zijn, omdat alles dus is mis is gegaan, tijdens de DDW te zien. 

Tafeltennistafel en salontafel

Naast al het bovengenoemde hebben ook nog een customized aluminium tafeltennistafel gemaakt en een salonblok van het zaagverlies van de enorme balkenkasten die we eerder hebben gemaakt.  

   

   

DDW bij Piet Hein Eek

Voor en tijdens de DDW is het bij ons dus zoals altijd een gekkenhuis. Een heleboel ontwerpers en kleine bedrijven presenteren hun ontwerpen en producten, DDW-Music komt weer twee dagen bij ons op bezoek en als laatste, en zeker niet op zijn het minst, organiseren we samen met Sergio Herman op twee avonden een diner. Dit diner belooft en hele happening te worden: een tafel voor 180 man, eten van Sergio, van borden die we nu nog moeten maken. Martien onze chef-kok heeft net een smaaktestje gedaan met chocolade en koper en heeft ook gekeken of het goed valt af te wassen. Dat proefje was goed en al pratend losten we ook het wiebelen van het bordje op. We maken de meeste borden op één na, die wordt door Floris Wubben verzorgd. Floris staat tijdens de DDW in onze werkplaats met zijn kleipersmachines en zijn werk. Dat is dit jaar voor het eerst een echte ‘werkplaatspresentatie’ met machines en een ontwerper die ter plekke produceert.

Kortom: met vereende krachten maken we ons klaar voor de DDW en om iedereen te ontvangen en er een geweldige week van te maken. De DDW is zo massaal dat het altijd onzeker is of er aan het eind ervan iets valt te vieren of dat het wonden likken wordt. Maar als je spanning leuk vindt is het sowieso smullen geblazen!

Lancering BOEK 2 en 3 – zaterdag 20 oktober / 11:00 of bestel uw boeken hier.

Klik hier voor de DDW 2018-close up. 

Klik hier voor meer informatie over het DDW-Music programma.

Reserveer hier uw kaarten voor het Sergio Herman x PHE-diner in de werkplaats (vrijdag is uitverkocht!!!).

Klik hier voor het aanbod Young designers and small studios op onze locatie.

<< terug naar nieuwsoverzicht

This post is also available in: EN

« Terug naar blogberichten
Laden...
Terug naar boven