Vierkant – Salone 2019

05-04-2019

05-04-2019

De presentatie op de Salone del Mobile in Milaan is altijd bijzonder omdat je pas op het moment dat je er naartoe gaat ongeveer bedenkt waar je eigenlijk mee bezig bent; alles komt in de weken ervoor samen. Dit jaar is dit misschien wel meer dan ooit het geval. We maken een ‘ruk naar het conceptuele’ zou je kunnen zeggen. Geen ruk naar rechts dus maar meer naar de essentie van wat we eerder gemaakt hebben.

Nieuw maar logisch

En we hebben zelfs een thema: bijna alles wat we presenteren is vierkant. Maar waar het echt over gaat is dat de ontwerpen gebaseerd zijn op consequent handelen en de consequentie van een handeling. Zo zagen we een balk steeds over de dikste maat exact in vierkanten totdat je alleen kubussen overhoudt. Of een stapje verder: we zagen van een balk een doos en maken op dezelfde manier een blokkendoos uit het kernhout van alleen maar kubussen. Het maximale aantal grootst mogelijke kubussen dat je uit en balk kunt halen dus. Heeft dit alles zin? Ik weet het niet. Het vertelt in ieder geval wel over hoe ik denk en werk en omdat te kunnen maken en zeggen moet je wel eerst gewerkt hebben. Dit had ik dus niet aan het begin van mijn carrière kunnen maken.

De balken worden op de lintzaag gezaagd die we kortgeleden hebben aangeschaft. Deze zaag was dus aanleiding om het zagen als uitgangspunt te nemen en vooral ook om de grenzen van wat mogelijk is op te zoeken. Als we een paar onderdelen van de zaag verwijderen kunnen we er behoorlijke boomstammen op leggen en zagen dus bedacht ik in vervolg op de binnenstebuiten kubussen en banken (die worden overigens speciaal in een houtzagerij voor ons gezaagd) een boomstam-telescoop-object. Het meest toegepaste ervan is misschien dat je erop kunt zitten maar mooier is dat je in uitgeschoven toestand een beeld overhoudt waarin het zagen, het hout en de natuur zichtbaar en voelbaar worden.

Schilderijen

Ook heel vrij en vermoedelijk onverkoopbaar werk zijn de 40×40 3D-schilderijen die we gemaakt hebben. Eerder hebben we al verschillende proefschilderijen gemaakt; ik noem geheel ten onrechte mijn werk wat bedoeld is om aan de muur te hangen ‘schilderijen’ omdat je ze als een schilderij aan de muur kunt hangen. Deze schilderijen zijn van gekleurde sloophouten plankjes van 40×40 mm gemaakt die driedimensionaal en ritmisch aaneengeschakeld zijn. Vanwege het driedimensionale karakter veranderen de werken van kleur als je erlangs beweegt of het werk zelf beweegt. De plaatjes hout zijn allemaal hoek op hoek verlijmd.

Hoek op hoek

Hoek op hoek is toevallig precies wat ik gebruikt heb als uitgangspunt voor een zeer toegepast kastenbouwsysteem. De kast komt centraal in de ruimte op de bovenste verdieping bij Rossana Orlandi te staan, waar we al jaren ons werk presenteren, te staan en is opgebouwd uit allemaal identieke platen met in elke hoek een gaatje. Ze worden met gelaserde onderdelen en schroeven en bouten in elkaar gezet. In plaats van de aluminium platen die we voor deze kast hebben gebruikt kun je, zolang de plaat maar recht is zoals we hebben ondervonden, ieder willekeurig materiaal gebruiken. Omdat de platen hoek op hoek aan elkaar worden verbonden, maakt de dikte ervan niet zoveel uit. Het systeem is even conceptueel als de andere objecten die we presenteren maar ook toegepast. Ze zijn per vier of zes vakken verpakt in een doos en moeten zelf in elkaar gezet worden. Toch weer een product dat zelf in elkaar gezet moet worden terwijl we daar nog nooit succes mee hebben gehad.  De vier vakken kunnen ook  horizontaal als salonblok dienst doen.

Strijp-T vazen

Naast al het vierkante hebben we op het naburige industrieterrein Strijp-T  uit het oude glaslaboratorium van Philips een soort dikwandige ronde glazen reageerbuizen bemachtigd. Het is een serie vazen die gelimiteerd is door het de aantallen die we hebben gevonden:  52 kleine en 160 middenmaat en vier grote buizen.

Bank voor SCP

Ik heb een tijdje terug ook een bank en een daybed voor SCP ontworpen. Zij maken traditioneel gefabriceerde en gestoffeerde meubelen en ik heb een modern klassiek meubel bedacht. Grappig genoeg zijn ze, Brexit of niet, voor de rompen (het houtwerk) heel wat omzwervingen heel traditioneel in Oost-Europa terechtgekomen. Daar zit gelukkig nog steeds echte meubelindustrie met overigens hartstikke moderne machines.

Boeken

Tenslotte vergeet ik bijna het belangrijkste wapenfeit te noemen dat we meenemen. Afgelopen jaar hebben we in één keer BOEK 2 en 3 uitgegeven. De periode van 2006  tot 2017 heeft zoveel werk opgeleverd dat we, ondanks strenge selectie, twee dikke boeken nodig hadden om alles wat er gebeurd is en we bedacht en gemaakt hebben vast te leggen. De boeken zijn een soort beelddagboeken van een creatieve onderneming; een soort autobiografie koffietafelboeken.

Voor HR-beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Pim Hoff (pim@pietheineek.nl).

Wij presenteren tijdens de Salone del Mobile bij:
GALLERIA ROSSANA ORLANDI
Via Matteo Bandello 14/16
20123 Milano

<< terug naar nieuwsoverzicht


This post is also available in: EN

« Terug naar blogberichten
Laden...
Terug naar boven