Het hele proces, van het eerste idee tot de oplevering, hebben we als gezamenlijke verantwoordelijkheid genomen. Dat klinkt logisch en dat is het ook. Voor ons dan want we zijn niet anders gewend dan het proces van idee tot aan de consument te bestieren. Maar nu Het RAG is opgeleverd zijn wij er ons meer dan ooit van bewust dat de traditionele bouwwereld misschien wel het beste voorbeeld van inefficiĆ«ntie door een overmatige organisatie is. Vaak wordt dit veroorzaakt door de onzekerheid die het ingewikkelde proces van bouwen met zich meebrengt. Als er een probleem of fout ontstaat wordt er een specialist aan het proces toegevoegd om het de volgende keer beter te doen, of wordt het proces opgeknipt.Ā
Ā
Maar de fouten ontstaan juist omdat er te veel schakels zijn en er geen generalisten zijn die het hele proces beheersen. De specialist zelf kan zijn werk best goed verstaan en nuttig zijn, maar door zijn deelverantwoordelijkheid wordt er weer een moment waarop het fout kan gaan aan het totale proces toegevoegd. En laat bouwen nu gekenmerkt worden door een veelheid van fouten en ironisch genoeg worden het er steeds meer in plaats van minder, juist door de pogingen fouten te vermijden. Angst is een belangrijke raadgever in het leven en misschien wel meer dan gemiddeld in de bouw. Het gaat immers om complexe processen waarin de angst voor het ongewisse ondragelijk lijkt (Voor degenen die dit een leuk onderwerp vinden ā of twijfelen aan dit schijven ā en van lezen houden zou ik het boek āAntifragielā van Nassim Taleb aanraden, deze alinea lijkt na het lezen van dat boek, hopelijk een stuk minder eigenwijs).
Ā
Enfin, wij doen het op onze manier en inmiddels is er dus al een gebouw opgeleverd. Begin dit jaar start renovatie van het RF-gebouw waar we met het RAG qua proces voorbij zijn gesneld. Over het RF-gebouw heb ik eerder ook al geschreven. Klik hier voor meer informatie over het RF-gebouw en andere bouwprojecten.Ā
Ā
Ā
Ik realiseerde me onlangs, vooral door de molen in Frankrijk dat mijn liefde voor ruĆÆnes in de kern wordt veroorzaakt doordat een ruĆÆne zowel het verleden als de toekomst in zich bergen. Je kan fantaseren hoe het is geweest en wat het kan worden. Het nieuwe is geen doel op zich maar een uitkomst van een proces waarbij er op zo pragmatisch mogelijke wijze, met respect voor wat er is en wat de mogelijkheden zijn, het best mogelijke resultaat wordt gerealiseerd. In die zin voel ik me als een doorgeefluik in de tijd tussen verleden en heden. Daarbij vertrouwen we erop dat wat logisch en bijna normaal is, vaak ook mooi is en dat wat veel moeite kost niet snel mooi kan zijn en meestal ook te duur is. Als iedereen iets bijzonders probeert te creĆ«ren en het ānieuweā het hoogst haalbare lijkt, is iets normaals maken opeens toch bijzonder.Ā
Ā
Die normale benadering heeft in korte tijd een hoop projecten opgeleverd
In Deventer mogen we de ambitie van de opdrachtgever, om iets voor de stad te betekenen, vormgeven. Het monumentale pand āDe Drie haringenā wordt verbouwt tot een bedrijfsverzamelgebouw voor startups, die daar enkele jaren voor niets mogen ondernemen. Ze krijgen zelfs een startkapitaal en begeleiding van een team van experts. Op de begane grond wordt een bakkerswinkel gevestigd die als ontmoetingsplek voor zowel de huurders als passanten zal dienen. Het zes verdiepingen tellende gebouw (inclusief twee vlieringen) zal een atrium krijgen die het gebouw verticaal doorsnijdt, waarbij de oude functie van het gebouw ā een pakhuis voor haringen ā met het wiel met kabels in de nok en met op elke verdieping en grote laaddeur voor iedereen zichtbaar is. Het atrium zorgt ervoor dat de bedrijven zichtbaar zijn en dat iedereen in contact kan staan met elkaar. Geen anoniem kantoorgebouw dus, maar een levendige ontmoetingsplek waar werken een onderdeel van het leven is.
Ā
We zijn ook nog bezig met enkele andere opdrachten. Het Goudsesingelgebouw (industriegebouw) in Rotterdam wordt weer een bedrijfsverzamelgebouw, ontwikkeld met een continu proces. Ook werken wij aan een nieuw luxe woonwijkje als uitbreiding van een VINEX-locatie in Berkel en Rodenrijs. Een ander project zijn de āecolodgesā in de Biesbosch. Dit worden, als het lukt, vakantiewoningen gemaakt van blokken afvalpapier. Wij noemen ze zelf āblokkendoos afvalpapierwoningenā, maar dat is wellicht onbegrijpelijk, hoewel het precies is wat het is. Tenslotte zijn wij bezig met de het ontwerp van een fortwachterswoning in Uitgeest. Hiervoor hebben wij een bijzondere houtconstructie in gedachten, met een hopelijk waanzinnig resultaat.Ā
Ā
Waarschijnlijk mis ik nog wel een project maar het allergrootste project waar we nu mee bezig zijn is het TD-gebouw in Eindhoven. Enkele weken geleden kregen we de helft van het beste nieuws wat we konden krijgen, namelijk dat we met ons plan dat we samen met Amvest ingediend hebben bij de laatste twee partijen zitten. De gemeente wil in maart een definitieve beslissing nemen met welke partij ze verder wil. Op dit moment mogen we de plannen nog niet vrijgeven, alhoewel we binnenkort wel aan omwonenden en belanghebbenden zullen gaan presenteren. Dan zullen onze plannen ook bredere aandacht krijgen. Maar om te eindigen waarmee dit bericht begon. We gaan doen wat normaal is namelijk: bouwen en laten bouwen wat mensen willen in plaats teveel vooraf te bepalen.
Ā
Naarmate je meer op voorhand bepaalt, is de (statistische) kans groter dat je meer bouwt wat mensen niet willen. Zoals vroeger een oude kern of wijk in een stad zich op organische wijze door individueel opdrachtgeverschap ontwikkelde, gaat het TD gebouw met haar drie vleugels en het gebied er omheen een normale ontwikkeling doormaken die, ondanks dat het normaal is, nog nooit zo heeft plaatsgevonden. Het is logisch om niet weg te gooien, maar gebruik te maken van de bestaande mogelijkheden en juist te bouwen waar mensen graag willen wonen en werken. En zelfs de toekomstige bewoners en gebruikers daarbij actief te betrekken of hun eigen gang te laten gaan.Ā
Voor de Dutch Design Week van dit jaar was JB uitgenodigd door Piet Hein Eek om een nieuw schuurtje te bouwen, de Lumber Camp. Het is gemaakt van Piet’s resthout en JB’s kleurrijke duct tape, met behulp van wat schroeven. JB’s vermogen om zich aan elke context aan te passen hielp hem om zijn eigen ruimte te creĆ«ren, waarin hij zijn universum laat zien door middel van recente werken die geĆÆnspireerd zijn op fantasie en videogames.
Dit schuurtje is op dezelfde manier gemaakt als de meubels die erin staan, met behulp van de Bundle-techniek waarbij houten balken met duct tape aan elkaar worden bevestigd. Hier wordt deze Bundle-techniek op grotere schaal gebruikt. Als je goed naar de constructie kijkt, zie je wiebelige verbindingen, zichtbare schroeven en gebreken die de verschillende stappen van het proces laten zien.
Bezoekers zijn welkom om binnen te komen, de werken te bekijken, plaats te nemen en te genieten van een drankje aan de bar. Deze plek is gemaakt voor mensen om samen te komen en te ontspannen. In deze evolutieve ruimte zal JB rondleidingen geven door het schuurtje en doordeweeks bouwvoorstellingen geven.
ZANDI
Met zand als basismateriaal heeft Zandi een bij zondere structuur. Een korrelig materiaal en een van de meest voorkomende natuurlij ke stoffen op aarde is getransformeerd tot verlichting object. Rotsblokken worden zo keien, keien worden grind en grind wordt zand. Door wind en water worden zandkorrels verplaatst en vormen zandvormen op het strand en in de duinen. De slij pende werking van zand zorgt ervoor dat er bij zondere objecten ontstaan. Deze zandvormen met bij passende gelaagdheid zij n de uitgangspunten van de Zandi. Door de 3D-printtechnologie kunnen deze blokken worden geprint. Hierdoor zijn er onbeperkte mogelijkheden en zijn de vormen eindeloos.
Wat hebben een aftanse bank, kapotte vloerdelen en een verroeste printplaat met elkaar gemeen? Ze liggen in de milieustraat te wachten om verbrand te worden. Wij, Dump Design, een collectief van 6 designers, laten een andere gemene deler zien. Samen onderzoeken we, vanuit verschillende expertises, de potentie van de milieustraat: De dumpplek van al het afval. Op onze stand zie je praktische case studies die je inspireren. Sieraden uit printplaten, tassen uit bankstellen of een salontafel gemaakt van vloerdelen. Kom de potentie zien van de circulaire economie.
Vandaag de dag is het omarmen van vrouwelijkheid en op straat lopen gelaagd, urgent en complex. Er moet vandaag een veilige ruimte zijn voor reflectie en discussie. Wat zijn de bewegingen, ontmoetingen, gevoelens en ervaringen als je overdag en ‘s nachts op hoge hakken door de openbare ruimte loopt? Het project archiveert een serie wandelingen op hoge hakken van januari tot augustus 2023 en duikt in de vreugde, dromen, pijn en ongemakken van het vrouw zijn en het lopen op hoge hakken in de vorm van een live performance. Het doel van dit werk is om een platform en ruimte te creĆ«ren waar vrouwen en vrouwelijke mensen vrij over straat kunnen lopen, ongeacht het tijdstip van de dag.
Data en tijden van de performance tijdens Dutch Design Week:
21 oktober 14:00-14:30
22 oktober 14:00-14:30
28 oktober 14:00-14:30
29 oktober 14:00-14:30
De hele collectie is ontworpen vanuit een gedachte van eenvoud en stijl. Het elegante design zet de plant of het object in het middelpunt. Daardoor wordt het een eyecatcher voor zowel binnen als buiten.Ā
Ontwerper Isabelle Schoenmakers – Leijser is als boerendochter opgegroeid tussen de weilanden waar altijd ruimte was voor creatief denken en doen. Terwijl zij dit als kind allemaal als normaal beschouwde ziet zij nu hoe het haar leven heeft verrijkt. Happy Circle is haar manier om natuur en creativiteit te delen. Om geluk te delen.
Bij De KLEIN & VAN HOFF willen we terug naar de basis. Naar goed gemaakte, begrijpelijke producten waarin we ons warmen, ,waarmee we koken, die ons verlichten.
Die hang naar eenvoud heeft niks met nostalgie te maken. De dingen die we maken, vloeien rechtstreeks voort uit wie we zijn. Het is zoals we altijd naar de dingen en naar de wereld hebben gekeken.
Voor ons geen glimmende hebbedingen of high-tech buitenkant. We besteden onze tijd liever aan projecten en producten die dicht bij onszelf en de gebruiker staan.
Kleinschalig, lokaal produceren heeft de toekomst. Wij maken alvast een begin met praktische, duurzame ontwerpen.Ā
Samen met het wandtapijt, Happy Kunst Garden (2022), toont Bom twee lampen genaamd Brand New Happiness (2023).
In het tijdperk van fast food, waar snelheid en gemak domineren, weerspiegelt ‘Brand New Happiness’ de snelle toegang tot geluk door middel van consumentisme.
Moderne bedrijven promoten hardnekkig het kopen van diensten en producten om geluk na te streven, regeringen benadrukken individueel geluk voor de voordelen. Welzijn/geluk zijn handelswaar geworden, een vorm van psycho-politiek die de aandacht afleidt van maatschappelijke en politieke kwesties, waardoor mensen de illusie van het nastreven van geluk najagen.
Brand New Happiness gaat een dialoog aan over de angst van individuen die schuilgaat onder de faƧade van positiviteit die door de geluksindustrie wordt gepromoot.
Atelier Aroha - Crafted by Hand, Inspired by Nature: Arohaās Jewelry Collection
Alle sieraden worden met de hand gemaakt in het sfeervolle goudsmidsatelier “Atelier Aroha” in het historische Klokgebouw in Eindhoven. Onze passie is het creĆ«ren van verantwoorde, mooie en unieke sieraden. Organische vormen en texturen in harmonie met kostbare edelstenen en parels, creĆ«ren unieke op de natuur geĆÆnspireerde sieraden.
In de fascinerende wereld van kunst en design getuigt “Harmony” van de diepgaande invloed van een gemeenschap op het levensritme zelf. Deze presentatie gaat in op de samensmelting van mentale en fysieke expressies door middel van een verbluffende reeks vormen en kleuren, die allemaal zorgvuldig zijn samengesteld en gebracht.
In het ingewikkelde tapijt van het bestaan spelen onze gemeenschappen een onmiskenbare rol bij het vormgeven van de symfonie van ons leven. “Harmony” is een artistieke verkenning van dit concept, een eerbetoon aan de verschillende stemmen, verhalen en ervaringen die met elkaar verweven zijn om het levendige ritme van ons gedeelde bestaan te creĆ«ren.
“Harmonie” vat de essentie van eenheid, coĆ«xistentie en onderlinge verbondenheid samen. Het dient als een visuele en tastbare herinnering dat we, als individuen, elk een unieke noot zijn in de grote compositie van onze gemeenschappen. Samen vormen onze verschillende perspectieven een harmonieuze en steeds veranderende melodie. Elk ontwerp nodigt je uit om de ingewikkelde dans tussen lichaam en geest te verkennen.
Found Designers i.c.w. Fiction Factory and Wikkle House - Found Objects
We zijn verheugd de lancering aan te kondigen van een gezamenlijke meubelcollectie van Fiction Factory in samenwerking met ontwerpers IƱigo Puerta Uranga, Jesse Howard en Paola Zanchetta. Gemaakt van afvalmateriaal afkomstig van de producties van Fiction Factory, demonstreren we verschillende technieken voor het werken met Found Objects-componenten.
Found Objects is een open source ontwerptool die CNC-houtafval transformeert in een nieuw bouwmateriaal. De tool maakt unieke componenten van het restmateriaal in het CNC-proces: elk component wordt gegenereerd om ongebruikte plaatruimte op te vullen voordat de productie begint. Dit betekent dat hoewel de exacte vorm van elk onderdeel uniek is – bepaald door wat er geproduceerd wordt – de afmetingen en algemene vormen die gegenereerd worden gecontroleerd kunnen worden: van organisch en gebogen tot hoekig en geometrisch.
Ons doel met deze collectie is om anderen te inspireren om het gereedschap en materiaal Found Objects te gebruiken in hun eigen creatieve projecten.
Sebas Kops - Cabinet of Stories & Koekoeksklok (An ode to the cuckoo bird)
Sebas Kops laat zich inspireren door decorative antieke meubelstukken en vertaald dat naar hedendaagse objecten met verhaal. Vakmanschap staat hierin voorop. Er wordt gebruik gemaakt van zowel nieuwe als oude technieken om de werken te realiseren.
outil.li is ontstaan vanuit de ambitie om de manier waarop we alledaagse objecten produceren en consumeren te vernieuwen. We laten ons inspireren door de hoogtijdagen van industrieel ontwerp, waarin ontwerpers zoals Dieter Rams en Ettore Sottsass verantwoordelijk waren voor objecten gekenmerkt door eerlijkheid, speelsheid en intrinsieke kwaliteit. outil.li streeft ernaar deze waarden te herontdekken voor onze huidige tijd, een tijd waarin een duidelijke noodzaak bestaat voor een nieuwe duurzame benadering van ontwikkeling en productie.
Ā
Door gebruik te maken van kleinschalige digitale productie, gerecyclede materialen en door de processen van ontwikkeling en productie te integreren, hebben we een lamp ontwikkeld als een gebruiksvoorwerp. Een volumineuze hanglamp met een lichte constructie en directe bediening op tafel biedt perfect licht in elke context.
Centraal in de presentatie staat de sieradenlijn ‘Fietsenrek’. De basisvorm is een herschikking van de ribben van een kubus. Ook zijn er ruwe versies te zien van een serie hoge krukken uit een nieuwe meubellijn.
Hoe ik werk, wat dat met autisme te maken heeft, waarom de naam van de presentatie gewijzigd is en waarom er een tweede presentatie is tijdens DDW, valt te lezen op mijn site.
Home Base is gespecialiseerd in het ontwerpen, bouwen en installeren van gepatenteerde tuinkantoren en lodges in natuurlijke omgevingen, zoals in het bos of op het water. Of je nu op zoek bent naar een tiny office, een tiny house, een lodge of een huis, bij Home Base maken we je dromen waar. Onze ontwerpen zijn stijlvol, milieuvriendelijk en duurzaam. We streven ernaar om innovatieve oplossingen te bieden voor mensen die op zoek zijn naar een eigentijdse en bewuste levensstijl. Onze modellen zijn voorzien van slimme en energiezuinige technologieƫn, zodat u kunt genieten van comfort en gemak terwijl u uw ecologische voetafdruk verkleint. Bij Home Base geloven we dat iedereen het recht heeft om te wonen en werken in een inspirerende en duurzame omgeving. Neem contact met ons op en ontdek hoe Home Base u kan helpen uw droomomgeving te realiseren.
Met onze nieuwste collectie āOwn your ownā, willen we de industrie op scherp zetten. Wij staan aan het begin van ons bedrijf en brengen de boodschap dat iedereen die op hakken wil lopen dat zou moeten kunnen. Een kleinschalige productie van maximaal 200 paar per kleur. De paren lopen tot en met maat 46 en kennen een uniek nummer. Schoenen die de persoon versterken in wie ze zijn en wat ze mogen zijn. Met onze zelf ontworpen hakken willen we diversiteit op verschillende niveaus laten zien. The bold in the elegance.
De ontwerpers van MAKUS hebben van de inductiekookplaat een interieurstuk gemaakt.Ā Inductie in kleur. Zo kan nog meer harmonie worden gecreĆ«erd in een interieurontwerp. Kom langs en bekijk het palet aan design inductiekookplaten van MAKUS.
Product- en meubel designer Margriet Foolen (1982) startte Studio Divers direct na haar afstuderen aan de Design Academy Eindhoven in 2006. Margriet ontwerpt voornamelijk als zelfstandige, maar werkt ook samen met Nederlandse en internationale labels. GeĆÆnspireerd door functie, natuur, silhouetten en interesse voor materialen, eenvoud en vorm, ontwerpt Margriet pure en slimme designs.
Paulien Berendsen presenteert haar nieuwste project āWanderlights; tijdensĀ DDW 2023.
Wanderlights zijn designkaarsen zoals je nog nooitĀ gezien hebt! Zwevend aan hun lont zorgen de kaarsen voor verwondering en voegen een vleugje magie toe aan iedere ruimte. Dit natuurproduct isĀ 100% Dutch Design en met liefde handgemaakt in de studio van Paulien.Ā Een innovatief concept voor de designliefhebber die geen genoeg krijgt van combineren en zich wil blijvenĀ verwonderen.
Noranora.design presenteert het eerste product van het merk. HetĀ eerste product is het resultaatĀ van een zoektocht om de ultieme stoel te bouwen dieĀ onze merkbeloften waarmaakt. Dit is letterlijkĀ jarenlange ervaring bij verschillende merken inĀ eĢeĢn stoel. Het ontwerp is archetypisch, staat voorĀ eenvoud en maakt toch een statement. EenĀ brede zitting en rugleuning bieden alle gebruikersĀ comfort, terwijl minimale gebogen detailsĀ en open ruimtes het product elegant en licht houden.
Het frame is gemaakt van verchroomd staal en bekleed met hoogwaardig vegan leer gemaaktĀ vanĀ cactus planten. De hele constructie wordt verzonden in een platte doos en isĀ gebruiksvriendelijk teĀ monteren.
De productie vindt momenteel plaats in ItalieĢ en sommige onderdelen assembleren wij inĀ Nederland.Ā
Voor beeldend kunstenaar Amber van Rangelrooij is het absoluut duidelijk: kunst kan niet bestaan zonder marketing. Sterker nog: voor haar is marketing zelf kunst.
Amber onderzoek hoe ze de marketing van grote merken als Prada en Gucci kan gebruiken om aandacht voor haar werk te krijgen. Met dit in gedachten heeft zij ervoor gekozen om zichzelf te profileren vanuit een merknaam: Aesthetic Studios. Hierdoor kan zij meer afstand en volume creƫren en de aandacht vestigen op de wonderbaarlijke kracht van marketing.
Binnen haar merk Aesthetic Studios ontwerpt en maakt zij o.a. keramische (interieur) objecten. Iconisch, eigentijds, smaakvol – Aesthetic Studios producten vertegenwoordigen het toppunt van vakmanschap en is onovertroffen vanwege het bruikbare ontwerp en aandacht voor detail.
Tijdens Dutch Design Week 2023 wordt een nieuwe collectie gelanceerd; The Presentation Collection. De collectie is een onderzoek waarin Amber experimenteert met glas, keramiek en functie. Het object kan functioneren als vaas en ondersteboven als zuil. Een functioneel object dat gebruikt kan worden als presentatie op zich.Ā
De ontwerpen van Isabel Quiroga zijn geliefd om hun combinatie van verbeelding en functionaliteit. De ontwerpster richt zich volledig op het doel van een product, maar door haar innovatieve kijk op dingen bereikt ze het delicate evenwicht tussen praktisch nut en originaliteit. Vanuit Amsterdam ontwerpt ze collecties die levendige verbeelding en nuchtere functionaliteit combineren.
PIANI is een duidelijk ontworpen opbergruimte, duurzaam en gemaakt om lang mee te gaan: een delicate maar stevige frameconstructie van hoogwaardig materiaal met verwisselbare inzetstukken die elke plank uniek kunnen maken.
Studio Fleur Peters, Iris Lucia Design en Emma Hoogstede zijn drie individuele ontwerpstudioās met een gedeelde interesse in het onderzoeken van delicate materialen zoals glas, dun geprint plastic en keramiek. Nieuwe producten zullen hun intrede doen tijdens de Dutch Design Week, zoals Fleurās nieuwe serie glazen ‘Lolly lepels’, Irisā serie vazen ‘Delfts blauw’ van ge-3D-print bioplastic en Emmaās ‘Coasters’, gevlochten kleurrijke onderzetters van keramiek.
https://www.studiofleurpeters.nl
https://www.irisluciadesign.com
https://emmahoogstede.com
SENNES jassen en modeaccessoires
SENNES staat voor Noord en Zuid, Belgisch linnenĀ en Portugese wol, een nieuw experiment vanuit traditioneel vakmanschap.
Uitsluitend werken met edele en ecologische textiele materialen alsĀ belangrijkste leidraad naar functie en vorm.Ā
Een strakke esthetiek in jassen enĀ tassen voor mannen en vrouwen.Ā
SENNES is wereldwijd geĆÆnspireerd doorĀ klimaatverandering in natuur en cultuur, daarom ontworpen als een jaarlijkseĀ garderobe.Ā
Een continu groeiende collectie waar bij elke serie tassen en jassenĀ hoogwaardige geweven stoffen, knowhow en kunde van etnisch-culturele oorsprongĀ worden bestudeerd en vervolgens geĆÆnterpreteerd in elke individueleĀ ontwerptaal.Ā
Een duurzaam merk met de nadruk op kwaliteit.
SENNES is ontworpen en handgemaakt in PortugalĀ door Nele De Block.Ā
BIRNE is een lijn porseleinen objecten van keramist Massimo Pavan. De esthetiek is gericht op een nauwgezette herhaling van lijnen en eenvoudige vormen in beperkte stukken en variaties. Een rustige reflectie op eenvoud en een diepe aandacht voor detail onderscheiden zijn praktijk. Elk stuk wordt zorgvuldig en exclusief op de draaischijf gedraaid.
Ons project is gericht op het oplossen van problemen door middel van vouwen. Vouwen kan een manier zijn om de productie te vereenvoudigen, afval te verminderen en iets moois en boeiends te maken. Onze collectieve kernwaarden zijn verantwoord consumeren en tegelijkertijd actief deelnemen aan het vormen van de dingen om ons heen. We hebben verschillende hanglampen en tafellampen ontworpen, gemaakt van bioplastic, die plat worden geleverd en door de eindgebruiker in vorm worden gevouwen. Bezoekers van onze tentoonstelling kunnen ons werk van dichtbij zien, zowel in platte als gevouwen vorm.
De modulaire buscamper VAN-Jorn - Jouw camper als geen ander
VAN-Jorn bouwt prachtige, zelf samen te stellen buscampers op basis van een eigen lijn van interieurmodules. De modules zijn een tegengeluid tegen de typische camperinterieurs: geen spaanplaat, fineerrandjes en chroom maar massief hout, ruw aluminium en mat corian. De modules hebben een herkenbare vormtaal met teruglopende vormen bij de heupen en voeten. De materialen en slimme ergonomie zorgen voor een prachtig lijnenwerk en een warme sfeer.Ā
Shigeki Yamamoto - -PLAY-Ā A Trip Down Memory Lane
Ik beschrijf het concept achter dit werk als volgt: Iedereen bezit wel memorabilia – een souvenir van de laatste vakantie of foto’s van vrienden en familie. Ze herinneren ons vaak aan gebeurtenissen uit het verleden die ons erg dierbaar zijn. Zelfs als we niet in staat zijn om de tijd terug te draaien, zijn het deze voorwerpen die ons helpen om die leuke herinneringen terug te halen. Om precies te zijn: We hoeven niet eens zelf memorabilia uit te kiezen. Hoe vaak komen we niet bij toeval een voorwerp, een geur of een smaak tegen die ons plotseling aan iets speciaals doet denken. Het maken van meubels heeft voor mij een soortgelijke betekenis.
Ik wil dat mijn meubels een positieve reactie teweegbrengen. Wat dat precies is, kan en wil ik niet eens beslissen. Veel mensen hebben me verteld dat de manier waarop ik mijn meubels bouw hen doet denken aan de bouwpakketten uit hun kindertijd. Ik heb nooit met dat soort speelgoed gespeeld, maar ik kan het begrijpen als ze zeggen dat het herinneringen oproept aan zorgeloos en speels zijn. Het maken van mijn meubels is als een spel voor mij. In het begin maak ik misschien een ruwe schets, maar het afgewerkte meubel ziet er zelden uit alsof ik het van tevoren heb gepland. Dit is heel belangrijk voor mij. Als ik niet zo zou werken, zou ik mezelf de vrijheid ontnemen om van het oorspronkelijke pad af te wijken en onderweg nieuwe dingen te ontdekken. Als er niets anders is, denk ik echt dat het deze nieuwsgierigheid en openheid is die onze kindertijd tot zo’n aangename ervaring hebben gemaakt, waar we graag aan terugdenken.
Hoewel hij altijd heeft getekend, geschilderd en gefotografeerd, werd Geert Slaats (1961) pas op latere leeftijd kunstenaar. Hij werkt in de mode als ontwerper van sneakers en schoenen. Zijn kunstwerken draaien dan ook om de thema’s mode en straat. Hij baseert zich vaak op bestaande catwalkbeelden of modeadvertenties. Hij bewerkt ze, maakt ze abstracter of voegt nieuwe elementen toe. Paradox: juist wat Slaats weglaat, geeft vorm aan het beeld. Hij werkt vaak in mixed media en gebruikt onder andere restmaterialen uit zijn schoenatelier en soms zelfs afval. Zijn werk sluit daarmee op een originele manier aan bij de veelomvattende thema’s recycling en circulaire kunst. Binnenbanden worden baseballpetjes, houtsnippers worden couturejurken. Het werk komt intuĆÆtief tot stand door middel van fotografie, tekenen, schilderen en niet te vergeten collage. Slaats’ werk is grafisch en krachtig en straalt balans en eenvoud uit. Het verwijst regelmatig naar de geest van de pop art stromingen in de kunst.
Dit project kwam tot leven toen we langs de kant van de weg een afgedankte stoel tegenkwamen. Vastbesloten om de stoel niet verloren te laten gaan, maakten we een nauwkeurig patroon van de hele stoel en gebruikten we restjes wol van eerdere projecten om een circulaire esthetiek te creĆ«ren. Dit resulteerde in een uniek en verfijnd patroon dat dient als een tweede huid voor de ‘doucette’ stoel. Daarnaast hebben we het patroon van de stoel gebruikt om een aanvullend vloerkleed te maken dat het ontwerp van de stoel weerspiegelt.
Analoge grondbeginselen voor grafisch ontwerpers
Een praktische gids voor zelfvoorziening
Gebaseerd op de kerngedachte dat een typografische ontwerpstudio die zijn eigen letters ontwerpt en produceert, ook in staat moet zijn om zijn eigen inkt en papier te maken. Analog Aesthetics legt uit hoe we zelf lokaal papier en inkt op basis van planten en mineralen kunnen produceren om zo onze eigen ontwerpparameters te creƫren.
Op de basis van deze activiteit ligt de noodzaak om het hoofd te bieden aan een wereldwijd overmatig complex systeem van productie, toeleveringsketens en beperkende industriƫle normen, die hun gevaarlijke ontwrichtende effecten hebben laten zien.
Analog Aesthetics is onderdeel van Novo Typo Offgrid, een doorlopend onderzoeksproject over zelfvoorziening en duurzaamheid binnen de context van grafisch ontwerp. Het project is gestart tijdens de eerste lockdown in 2020 en wordt ontworpen en geproduceerd in de nabijheid van Novo Typo’s Amsterdamse studio. Het project wordt beschreven in het boek Novo Typo Offgrid dat wereldwijd verkrijgbaar is bij boekhandels. Het daaropvolgende DIY-zine Analog Aesthetics wordt in Nederland gelanceerd tijdens Dutch Design Week bij Piet Hein Eek.
“Kaori to Kioku” is een ontwerpproject gevestigd in Japan en Nederland.
We verbinden de werelden van handwerk en geur met het concept van het herontwerpen van traditioneel design.
De eerste collectie bestaat uit prachtige keramiek / lakwerk wierookhouders, sommige met botanische motieven met behulp van 100 jaar oude mallen en anderen gemaakt met traditionele Japanse pottenbakkers wiel technieken.
Alle wierookstokjes zijn 100% natuurlijk en op plantaardige basis. Deze biologische wierookstokjes zijn vrij van aardolie-afgeleide ingrediƫnten, synthetische kleurstoffen, synthetische kleurstoffen en synthetische parfum.
Ons project begon met een onderzoek naar materiaal, afval en hergebruik, wat resulteerde in een serie platte kunstwerken met 3D-elementen. We hebben dit onderzoek vertaald naar een verkoopbaar product om een grotere groep mensen te bereiken en het niet alleen bij een onderzoek of boodschap te laten. Onze visie in dit project is het creĆ«ren van bewustzijn over de waarde van hergebruik van materialen. Het product dat we hebben ontworpen is een kamerverdeler, gemaakt zonder restafval. Het ontwerp werd bepaald door het beschikbare afvalmateriaal (in samenwerking met Mondilab). Het is een puzzel, waarbij alle reststukken in het scherm worden gebruikt. We tonen een eerste prototype op de Dutch Design Week, samen met de eerdere kunstwerken.Ā
IKONIC creƫert nieuwe, speelse producten en concepten met bekende ontwerpers. De producten moeten kinderen en volwassenen inspireren om buiten de kaders te denken, en de creativiteit te ervaren van playful design.
Ikonic wil nieuwe, iconische design-klassiekers creƫren, gebruik makend van de creativiteit van eigentijdse ontwerpers om collecties te ontwikkelen die de tand des tijds kunnen weerstaan. Wij streven naar duurzaamheid, niet alleen door het gebruik van duurzame materialen, maar vooral doordat de gebruiker een relatie aangaat met het object. Hierdoor wordt het product gekoesterd, bewaard en doorgegeven aan een volgende generatie.
Designers als Floris Hovers, Kiki & Joost, Richard Hutten, Studio Kars + Boom en Joost Swarte ontwerpen voor Ikonic.
POKO is een duurzame multifunctionele lamp die zowel rechtop kan staan als opgehangen kan worden.
Het ontwerp van de lamp is met dezelfde zorg behandeld als de levenscycli van de materialen. POKO is grotendeels afkomstig uit Nederland, gemaakt van afvalmaterialen en volledig modulair. Elk onderdeel van het ex- en interieur kan worden gedemonteerd en vervangen. Dit stimuleert reparatie en recycling en maakt de lamp aan te passen voor toekomstige upgrades.
Het warme LED-licht van POKO kan worden gedimd door het metalen frame van de lamp aan te raken. āØDe kap van de lamp is gemaakt van lokaal plastic afval en geproduceerd met de grote 3D-printer van vanPlestik. Het gebruik van een te grote machine om zoiets delicaats te maken, zorgt voor een berekende afwijking die elke lampenkap uniek maakt.
De werking van de constructie is terug te voeren op de drie dimensies, de x-, y- en z-as. Er is een bepaalde hoeveelheid duw- of trekkracht op elke as. Je moet deze krachten kunnen begrijpen om te zien wat er gebeurt. Zodra je begrijpt dat het mogelijk is om ze te blokkeren, ontstaat er een constructie.
Vanuit deze gedachtegang en een reeks bestaande constructies werd het concept geboren om een constructiesysteem te maken dat elkaar bij elkaar houdt door alle driedimensionale assen. Er wordt geen hulp gebruikt van externe reeds bestaande bevestigingsmaterialen.
Dit is een verwijzing naar een oude techniek die ze gebruikten om houten constructies te bouwen. Deze manier van denken of “belichaamde kennis” was in die tijd vanzelfsprekend. De logica en eenvoud dreigen te verdwijnen door de normen en waarden die spelen in onze tijd. Dit project gaat bijvoorbeeld over het behoud van deze kennis, maar het speelt ook in op de normen en waarden van het moment.
Hoe kunnen we technologie goed gebruiken om te denken als makers?
Vanuit deze parameters hebben we een stoel en kruk gemaakt met een CNC freesmachine als ons gereedschap. Beide delen dezelfde verstekconstructie die schaalbaar is naargelang de behoeften. Door met monomateriaal te werken wordt het recycleproces vereenvoudigd en is onze afhankelijkheid van leveranciers ook beperkt, net als de toeleveringsketen.
De Zerogloss keuken combineert een eenvoudig te monteren en minimalistisch materiaalsysteem met een ingetogen esthetiek, geĆÆnspireerd door een gevoel voor eenvoudig leven, zowel in stijl als in bruikbaarheid. Een keuken die zich op natuurlijke wijze verbindt met relaties, functies en ruimtes van het dagelijks leven met een hechte, menselijke houding.
De serie is gebaseerd op een systeem dat zorgt voor een efficiƫnt en verantwoord gebruik van grondstoffen, een eenvoudig assemblageproces en een platte verpakking. Twee stalen frames, een voor en een achter, zijn verbonden door een serie beugels met een dubbele functie van structurele bevestiging en ondersteuning van opslagelementen en apparaten. Door voor elk onderdeel alleen mechanische bevestigingen te gebruiken, vermijdt het systeem het gebruik van spaanplaat binnenpanelen en elke vorm van lijm. We hebben ervoor gezorgd dat het eenvoudig te monteren en te demonteren is om eventueel een versleten onderdeel te vervangen of de hele keuken in een nieuw huis te plaatsen en om een effectieve scheiding en recycling van elk onderdeel aan het einde van de levensduur mogelijk te maken.
Het Zerogloss keukenassortiment bestaat uit een reeks lage kasten en kolommen die in verschillende configuraties kunnen worden opgesteld met laden, kasten en apparatuur. We streven ernaar een ontwerp te creƫren dat geworteld is in eenvoud, helderheid en functionaliteit, dat sober en gemakkelijk in de leefruimte staat, maar toch zijn nomadische en onderscheidende identiteit behoudt.
Zerogloss is een ontwerp- en productiestudio die zich toelegt op het creƫren van zeer functionele en zorgvuldig vervaardigde stukken door middel van eerlijke materialen en subtiele ingrepen. We richten ons op kleinere ruimtes en modulaire, verplaatsbare structuren in onze zoektocht naar een omkeerbaar proces, waarbij het product gemakkelijk kan worden gedemonteerd, verplaatst en gerecycled en de materialen eindeloos kunnen worden hergebruikt. Door te werken in onze eigen werkplaats en in samenwerking met lokale fabrikanten proberen we zorg te dragen voor ons land en onze gemeenschap.
Het gaat niet alleen om het eindproduct, maar ook om het proces. Het begon allemaal in samenwerking met Tine De Cleer die 20 jaar ervaring heeft in de mode. Ze wist van binnenuit dat de mode-industrie een breekpunt had bereikt. De filosofie van de studio is in lijn met het concept van slow fashion. Ik gebruik ambachtelijke technieken zoals verven en handweven om het kledingstuk een hart en ziel te geven. Het is een kleine serie van eenmalige stukken met een tijdloze esthetiek. De kledingstukken zijn een mix van handgeweven stukken in natuurlijke materialen zoals linnen en wol samen met deadstock stof van hoge kwaliteit. Linnen maakt deel uit van mijn geschiedenis; mijn grootvader was een Vlaamse vlaswerker. Ze zullen alleen rechtstreeks via evenementen te koop zijn.
Wheel is de platenspeler die alle technologie onder je plaat herbergt in een compact, minimaal ontwerp.
Wheel draait tegen de klok in en kan rechtopstaand gebruikt worden.
Wheel wordt met de hand gebouwd door Peter, zijn zoon Piet en hun team in Schagen, Noord-Holland. Wheel was finalist van de Dutch Design Award tijdens DDW 2017.
Deze keer laten we je met trots zien hoe Wheel zich heeft ontwikkeld.
We laten je graag alles zien over Wheel en meer!
Tot ziens op DDW 23 oktober 21-29 – Ontwerperstentoonstelling – Atelier A1 – Piet Hein Eek fabriek – Eindhoven
Zorg goed voor dit ei maar ga er niet op zitten. Ook niet koken.
Instructies: Wanneer u deze lamp voor het eerst aanzet, willen wij u adviseren om āKuukelekuuā te roepen. Have fun.
Een speelse lamp gemaakt van echte eieren. Als fan van Droog Design creƫerde Ruben de Haas iets eenvoudigs en leuks. Het licht uit de lampen is verrassend mooi en interessant vanwege de imperfecties in de eierschalen.
EEN “OOOOH” MET VELE MOGELIJKHEDEN
“Ooooh” is gemaakt van 100% biologische badstof. En is verkrijgbaar in drie charmante kleurencombinaties.
Zoals elke gewone handdoek heeft hij vier hoeken. Maar alleen “ooooh” heeft een mooi gat in elke hoek.
Dit kleine verschil maakt van “ooooh” een tas, een handdoek voor de ligstoel of een antislip douchehanddoek.
De gaten fungeren ook als hangers. Het maakt niet uit of het een kapstok, tak of deurklink is.
“Ooooh” kan overal terloops worden opgehangen.
Het is ruimtebesparend, multifunctioneel en een 1A huishoudhulp: bijvoorbeeld als wasmanden set.
Het werd oorspronkelijk ontworpen door ontwerpers Jan Dobmaier en Vincenz Warnke voor precies dit doel. Het goede product is in beperkte oplage geproduceerd in Turkije, gecertificeerd volgens BCI.
Het is knuffelzacht, 80 x 140 cm en wasbaar op 40 graden.