De kritische kijker – DDW 2025

17-10-2025

Bij ons in de showroom is er nog steeds heel veel sloophout, en door het specifieke karakter van sloophout lijkt het nog veel meer. Andere materialen waar ik net zo gek op ben, delven in het visuele geweld het onderspit. Maar ook dat we steeds bijzonderdere objecten maken, valt niet heel erg op. We doen overigens vooral werk in opdracht, dus de meeste van die aller bijzonderste objecten staan niet in de showroom (een paar in de werkplaats die hun voltooiing naderen). Dus dit jaar is er weer niet heel veel nieuws te zien bij ons.

Sowieso probeer ik al enige tijd wat minder in zeven sloten tegelijk te raken, en dat begint aardig te lukken. Ik weet tegenwoordig aan het begin van de maand dat ik aan het einde ervan alle salarissen kan betalen. Daar heb ik lang geen last van gehad, maar een paar jaar geleden werd ik er opeens ongelukkig van (er waren ook wat andere factoren, vooral overheid-gerelateerd, waar ik sacherijnig van werd). Nu lijkt het erop dat we meer ondernemen zoals ondernemers dat doen: niet meer uitgeven dan je hebt.

Minder sloten is ook minder avontuur. Saai zou je denken, maar dat valt eigenlijk wel mee. Ik ben met Geertje op vakantie naar Dakar geweest, en er heeft zich een Eindhoven–Dakar-avontuur ontwikkeld. Deze DDW laten we niet alleen de prototypes, kunst en objecten zien die we eerder in het jaar al toonden, maar komt ook de eerste container met serieproducten binnen. Ik schrijf dit na vier rijzen naar Dakar en twee dagen voor de opening, en de container is er nog niet. Hij is wel ruim op tijd vertrokken, maar door nog onverklaarbare oorzaken is het een kostbaar wonder als we vóór zaterdagochtend kunnen uitladen. Zonder de container is het ook fantastisch, want wat je niet weet, mis je ook niet (ik ben de enige die een beetje weet wat er in de container zit). (https://eindhovendakar.com)

Zoals altijd hebben we naast de Dakar-producten ook zelf nieuwe producten gemaakt, of liever gezegd: die zijn we aan het maken. Wat dat betreft is het zoals altijd: van goede planning is geen sprake, en als het de schijn heeft dat we het gaan halen, voeg ik er werk en doelen aan toe! We zijn ladekasten aan het maken. Dat zijn volledig van laden gemaakte kasten. De zijkanten, achterkanten, boven- en onderkanten — alles is van lades gemaakt. Ik kwam op het idee omdat we zoveel lades hebben. Het lijken meer kunstwerkjes dan kasten te worden, maar dat is tegenwoordig eerder een voor- dan een nadeel.

Prototypes van de Eindhoven-Dakar collectie
De kast van lades

Daarnaast hebben we nog een lampje dat we voor Lotte van Cor Unum aan het ontwikkelen zijn. Al jaren geleden beloofde ik haar iets voor haar te maken, en een tijd geleden bedacht ik een lampje. Het lijkt mooi te worden, maar we hebben een best wel groot probleem: het ronde gat waar het licht uitkomt is vooralsnog niet rond.

Dus we hebben nu een container die er nog niet is, en een rond gat dat niet rond is. Allerminst geruststellend.

De ronde lamp die niet rond is
De opbouw van het Perron

Qua bouwen is het dit jaar veel rustiger dan voorgaande jaren. Een paar maanden geleden heb ik besloten niet alvast aan het Perron te gaan werken en de presentatie op een nieuwe betonvloer te maken. Het is dus weer de oude rotzooi met plastic eromheen, maar wel mooier dan voorheen. Het bouwen gaat sowieso best goed. Ook het restaurant, dat af is voor de DDW (nog ƩƩn dag), is al helemaal geschilderd; ze zijn nu alleen nog bezig met details en een enorme wand met spiegels. En dan natuurlijk moet alles nog ingericht worden.

De voorbereidingen om alles klaar te maken voor de ontwerpers die hun werk bij ons komen tonen, zijn beter dan ooit verlopen. Naast het Perron hebben we in de werkplaats een extra ruimte afgescheiden, en is er nog meer en betere ruimte voor presentaties beschikbaar. Eigenlijk denk ik dat het dit jaar weer een nog groter feest dan voorgaande jaren wordt. Niet in het minst omdat Merlijn Amaro met zijn team ons komt helpen en in het Grand CafĆ© komt koken. Je kan het eigenlijk geen ā€œGrand CafĆ©ā€ meer noemen na een heel aantal verkleinende verbouwingen, maar het is wel veel mooier en beter dan ooit!

Oh ja, ā€œby the wayā€: als u een DDW-taxi met een sloophouten ā€œpeace/vrede pijlā€ ziet rijden en denkt dat deze de richting kan wijzen, dan is het net van welke kant je het bekijkt.

Renovatie van het Grand CafƩ
Peace/vrede pijl voor de Design Rides

Dit jaar hebben we een bijzondere presentatie van FREITAG om ons 15-jarige samenwerking te vieren. De 200 limited-edition Piet Hein Eek F704 CAKE BAGs zijn tijdens Dutch Design Week 2025 bij onze winkel te verkrijgen. Daarnaast presenteert Job van den Berg zijn lampen gemaakt van gerecycled materiaal uit FREITAG winkels ook bij ons tijdens Dutch Design Week.

Verder hebben we in de Wonderkamer meer Afrikaanse kunst staan van Hamidou Soumah, Djibril Sagna, IkevƩ Mbaye, Mabeye Ndiaye en Hans van Bentem.

Twee van de FREITAG x PHE CAKE BAGs

This post is also available in: EN

« Terug naar blogberichten
Laden...
Terug naar boven