19 – 27 oktober 2013 – DDW 2013 – Presentaties van vormgevers en merken

06-08-2016

Overzichtstentoonstelling van Anthon Beeke – Laatste week!

De tentoonstellingsruimte wordt deze periode helemaal gewijd aan Anthon Beeke en zijn oud-studenten. Op een verdieping wordt een overzicht van 50 jaar werk van Anthon Beeke getoond. Hij is hier niet alleen de beroemde afficheontwerper, maar ook de poëtische beeldmaker, de ondeugende verzamelaar, de naïeve spelletjesspeler, de bevlogen typograaf en de sterke architect van collage-pagina’s van ver voor het cut-and-paste-tijdperk.


 
Op de andere verdieping is het werk van elf getalenteerde oud-studenten van Anthon te zien die elk inmiddels succesvol hun eigen weg hebben gevonden: Anieke Branderhorst, Tim Enthoven, Ruben Esser, Simon Heijdens, Timon van der Hijden, Esther Janssen, Gijs Kast, Laurens Manders, Nynke Tynagel, Corine Vermeulen en Jeroen Wijering.

Vormgever presentaties

A.K.A

A.K.A is een samenwerking tussen twee vormgevers, Also Known As – Sander Kunst en Guus Alders. A.K.A is zeer toegewijd aan het onderzoeken van materialen en
productieprocessen, dit doen ze door middel van een experimentele en proefsgewijze benadering. Hun streven is om binnen de studies naar de materialen en de reguliere productiemethodes aspecten te filteren die opvallen of juist niet opvallen en deze naar een hoger niveau te tillen.

A.K.A zoekt dan ook graag de grenzen op van wat er wel en niet mogelijk is en ze trachten hetgeen dat onmogelijk lijkt op een innovatieve wijze mogelijk te maken. Resultaat uit de studies van materialen en productieprocessen worden opgenomen in hun ontwerpen op een subtiele manier, waarbij technische en constructieve details uitblinken in hun eigen functionele waarde en schoonheid.  

Steven Banken

In eigen studio presenteert Steven Banken de start van zijn nieuwe project ‘Tannic Acid’. Daarnaast zijn andere projecten te bezichtigen zoals Sheaves, I-Joist, Copperlamp en Interstice. Machines begeleid door film geven inzicht in het productieproces.

Onderzoek naar oorsprong en materiaal is het beginsel van zijn projecten. Deze aanpak resulteert in een heldere vormgeving met oog voor innovatie, constructie en afwerking. De producten en meubels worden in eigen studio geproduceerd. Banken is gefascineerd door het materiaal hout, het ambacht en de geschiedenis ervan. Zijn uitgesproken waardering voor industriële en ambachtelijke technieken is zichtbaar in constructie en detail.

Jack Brandsma

Alvaro Catalán de Ocón

Het is een contradictie een object weg te gooien dat een enorm lang leven van rond 500 jaar kan hebben en wat ook een enorme hoeveelheid energie vergt om te produceren. Hierop reflecterend besloot de ontwerper een object te ontwerpen met een veel langer leven, een serie lampen die een van de meest industriële producten op aarde met de meest down to earth en ambachtelijke technieken die gevonden worden in elke cultuur: de traditie van textiel. En passant maar niet onbelangrijk: de lampen worden gemaakt door dames, in verre landen die normaal verstoken blijven van de mogelijkheid geld te verdienen en al helemaal aan ons.

Paul Heijnen & Niels Hoebers

De 7 meter stalen Hyperion zal de luchten van Eindhoven verlichten met een 5000 W schijnwerper begeleid met stopmotion animatie van Niels Hoebers, de eikenhouten 2 meter versie van Hyperion en een nieuwe versie van de Cnstr Cabinet in een vitrinekast van Piet Hein Eek.
Met dank aan: Staalmarkt Nederland.

Sannen Jacobs

Letterproeftuin

Door Timon van der Hijden, Yorit Kluitman en Jaron Korvinus

‘Maak je handen vies’

Letterproeftuin is een mobiele reizende open source studio. Een neo-craft workshop dat het creatieve proces en het uiteindelijke resultaat combineert. Het is een tegenreactie op de snelle online design tools en een uitnodiging voor designers om hun handen vies te maken zodat zij geïnspireerd raken en kennis gaan delen. Het is gebaseerd op de passie voor het drukken. Craft en technologie worden met inspiratie, samenwerking, hard werken en plezier gecombineerd. Timon van der Hijden, Yorit Kluitman en Jaron Korvinus zullen in de galerie van Piet Hein Eek ter plekke de kleinste affiches drukken, die vrijwel meteen gekocht en meegenomen kunnen worden. Wel eerst even laten drogen.

Alexa Lixfeld

Alexa Lixfeld presenteert het project Me and My Doll. Samen met kinderen uit Kurunegala, Sri Lanka ontwerpen en produceren zij onder economisch en ecologisch duurzame condities, de tekeningen van deze kinderen. Alexa Lixfeld neemt alle details van deze tekeningen over, van zes vingers tot een beugel. De namen van de poppen zijn eveneens gegeven door de kinderen. Dit project won DesignPlus 2010 en is genomineerd voor de Design Award of the Federal Republic of Germany 2011.

Het tweede project dat Lixfeld presenteert is GlasWood:

Max Borka over Lixfeld: “Alexa Lixfeld is meer een proces dan een product ontwerper. De GlassWood collectie gaat over het bij elkaar brengen wat daar al is, maar wat hiervoor los van elkaar bestond. Ze laat incidenten en ongelukjes toe, waarbij schoonheid, openheid, sociale dynamiek en eindeloze fascinatie gegenereerd wordt.”

Saskia Nuñez Reyero, Studio Kontra: muurschildering

Afgelopen maanden heeft Saskia Nuñez Reyero hard gewerkt om de muurschildering, die een samenvatting vormt van alles wat er op ons terrein te zien en te beleven valt, af te krijgen.  

Ontour

Ontour is een Nederlands modern mannenlabel opgericht in 2005. Clean, comfortabel en herkenbaar door iconische detaillering. Onze achtergrond als product ontwerper is te zien in de items; we streven naar een helder beeld zonder teveel poespas, maar altijd herkenbaar en ‘typisch ontour’. De inspiratiebron voor de designs is het ‘ontour’ zijn, het ontdekken van nieuwe plekken en ontmoeten van inspirerende mensen.

Ontwerpduo

Een vogelkooi waarin je vrij kunt schommelen, lampen die zich als een boom vertakken, of een tafel waar je op kunt knikkeren. De fantastische wereld van Ontwerpduo ontstaat in de samenwerking en chemie tussen Tineke Beunders en Nathan Wierink. Zij denkt graag dingen net iets anders dan ze zijn en fantaseert er nieuwe functies voor, zonder zich veel aan te trekken van praktische of technische beperkingen. Vaak zijn het dingen in een vorm die onmogelijk lijkt – tot Nathan in actie komt. In een werkplaats die veel weg heeft van een laboratorium gaat hij aan de slag. Wanneer hij daaruit weer tevoorschijn komt, blijkt het toch uitvoerbaar. Zodat alles nog lang en gelukkig opnieuw kan beginnen.

Zo gaat het al sinds hun studie aan Design Academy. Nog voor hun cum laude afstuderen sloten de twee daar een verbond. Mission statement: sprookjesachtige ideeën vertalen in functionele vormgeving en daar de wereld mee verrassen. Ontwerpduo, inmiddels uitgegroeid tot een gevestigde naam in Dutch Design, geeft ook de goede ideeën van anderen vorm. Het portfolio bevat werk op maat en in serie.

Pinkie Patisserie

“Pinkie meets Bhutan 1912”

Macarons, muffins, merengue, luxe gebak en chocolade. Pinkie Patisserie maakt kunstwerkjes met uitgesproken smaken. Pak een moment rust en neem plaats in onze moderne tearoom met design van de Eindhovense ontwerper Tom Frencken, om te genieten van zoet en te kijken naar Bhutan 1912.

Het project Bhutan 1912, gebaseerd op een verhaal over vergeten en gevonden expeditiemateriaal, zal Pinkie verrijken met polaroid art prints en illustraties. Gamze Yalcin maakt elke dag een nieuwe muurschildering. De ramen zullen het verhaal van de Bhutanese hoofdpersonen en landschappen van dit moderne verhaal weergeven.

Monique Poolmans en Sanne Janssen

Monique Poolmans en Sanne Janssen presenteren hun ontwerpen voor het label ROPHEMPSJ waar de kleding van louter stropdasstoffen worden gemaakt. Een wat hippere omschrijving zou kunnen zijn: een collectie gemaakt van vintage stoffen. De naam, het modemerk wordt gevormd door de initialen van de mensen bij wie in volgorde de stropdasstoffen door de handen zijn gegaan voordat ze kleding werden: ROPHEMPSJ (spreek uit als “rophempsj”)


 
RO: Rossana Orlandi was degene die een oude stropdassenfabriek in Milaan kocht en deze omtoverde tot de mooiste conceptstore van de wereld. Zij nodigde Piet Hein Eek uit om bij haar zijn werk te tonen.
PHE: Piet Hein Eek kon de uitdaging om iets met de enorme voorraad prachtige stropdasstoffen niet naast zich neerleggen en bedacht verschillende toepassingen, waaronder de stropdaslamp. De verkoop van deze lampen liep gestaag door, waardoor het een gedoe werd om bij elk bezoek aan Milaan stoffen te selecteren. Daarom was het handig een tafel en stoelen te ruilen en de hele voorraad naar Eindhoven te verhuizen.    
MP: Monique Poolmans leek met haar sobere, cleane ontwerpen de juiste persoon om invulling te geven aan de wens deze kakelbonte verzameling om te zetten naar een kledingcollectie. De Italiaanse stropdasstoffen zouden tot Nederlandse mode worden verwerkt.
SJ: Sanne Jansen was degene die met haar klassieke maar uitgesproken hedendaagse stijl en overschot aan energie Monique, die ook nog in verwachting was, kon helpen de klus in afzienbare tijd te klaren.
ROPHEMPSJ is een kledingcollectie, samengesteld uit basisstukken voor in iedere garderobe: een jurk, een broek, een rok, een T-shirt, een blouse en een trui.   http://www.rophempsj.com/

rENs

rENs maakt frisse, eigentijdse ontwerpen. Ze gaan altijd hun eigen gang, toch zoeken ze het liefst de samenwerking. Ze vinden spontaniteit belangrijk, maar doen wel
uitgebreid onderzoek voor ze aan de slag gaan en verkennen graag de grenzen.

rENs (Renee Mennen en Stefanie van Keijsteren) opereert als duo om continu te kunnen sparren en elkaar te pushen tot het uiterste. Zo ontstaat de twist in veel van hun vormgeving, op die manier verbazen ze met elk project de buitenwereld. En om eerlijk te zijn, regelmatig ook henzelf.

Sinds ze in 2008 begonnen, werkten ze samen met onder meer Cor Unum, Zuiderzeemuseum, Texielmuseum en Lynfabrikken. Hun eigen hart volgden ze met ROOD, een onderzoek naar betekenissen en toepassingsmogelijkheden van die ene kleur met de sterke gevoelswaarde op velerlei gebied. Hun studio bevindt zich in Eindhoven, op het terrein van Piet Hein Eek. Van daaruit smeden ze voortdurend nieuwe plannen en projecten, waarvan er veel al volop in de maak zijn.

René Siebum

In René Siebum’s Studio ontmoeten het ambacht en de vormgever elkaar op gelijk niveau. Concept en Productie zijn versterkende processen die aangewend worden in het samenbrengen van essentie en functie in heldere verfijnde vormentaal. De menselijke aard vormt een rijke bron van inspiratie voor zijn werk. Dit resulteert veelal in objecten die interactie creëren tussen gebruiker en ruimte. In zijn visie kan een object een ruimte worden (second skin_2009) of een muur kan een object worden (wardrobe_2013). Hij zoekt binnen onze zintuigelijke beleving en gedrag naar wegen voor het vergroten van ons welzijn.

Stephan Sieperman

Nathan Wierink

Presentaties van merken

Freitag

We laten een enorme gestoffeerde balken bank zien bekleed met vrachtwagenzeil van Freitag, om de voorgenomen samenwerking te vieren en uit te beelden.

Social label

Er ontstaat iets moois en bijzonders als makers – met afstand tot de arbeidsmarkt – samen gaan werken met ontwerpers. Het mooie en zinvolle product dat uit deze samenwerking voortkomt, heet Social label. De kunst van het samen maken, presenteren en verkopen. In het samenwerkingsconcept Social label komen kunst en zorg samen. Aan elke unieke samenwerking met een gerenommeerd ontwerper wordt een Social label gekoppeld. Het product wordt door makers van werkplaatsen voor dagbesteding gemaakt, gepresenteerd en verkocht.

De unieke producten, die in een beperkte serie verschijnen, zijn met vakmanschap en plezier gemaakt. De betrokken ontwerper laat zien dat hij waarden als tijd, aandacht en menselijke betrokkenheid belangrijk vindt. Bovendien breidt hij zijn portfolio uit met een heel bijzondere samenwerking. Maar het levert meer op: het biedt perspectieven voor een grote groep mensen die niet snel in het reguliere arbeidsproces instroomt. Bovendien betekent het mooie nieuwe ontmoetingen, waardering en inspiratie.

Wouters & Hendrix

Bijna 30 jaar vervaardigen Katrin Wouters en Karen Hendrix nationaal en internationaal gewaardeerde juwelen. Hun elegante en verfijnde collecties getuigen van hun kennis en hun vakmanschap. Het creatieve duo omarmt de dagelijkse mysteriën, reist in hun wereld van ludieke ontdekkingen en vallen voor deze eerste blik dat een heel universum onthult. 

Studio Job door Vlisco

Ik mail en sms wel eens met Job, wat er vaak vrij hilarisch aan toe gaat. Dus toen hij opperde dat hij de stof, die hij voor Vlisco heeft ontworpen en toegepast in de door Studio Job onlangs ontworpen landrover, wilde tonen, kon ik het niet nalaten de draak met hem te steken. Job zelf typeerde de stof uiterst nauwkeurig: ‘Vlisco is het Hermès van Africa, de stof is bijna 4,5 meter x 1,2 m en standaard zo verpakt, die wikkelen de Afrikaanse dames zo om hun dikke billen. De vraag was of de stof wel slijtvast was. Een enigszins onbenullige vraag als je nagaat dat deze als autobekleding wordt toegepast’, waarop ik dacht: ‘de tijd van de Camel Trophy is een prehistorisch gebeuren. Tegenwoordig zitten er toch alleen frêle dames met kinderen en echt geen Beierse dikzakken in dat soort terreinwagens?’

Een mail volgde, om me de les te lezen, met daar aan toegevoegd een foto van de stof.  Het was dus gelijk goed die stof. Waar nog maar weinig van is wordt in een beperkte oplage aangeboden. Wij krijgen een super mooie Studio Job presentatie aangeboden en met die (land)rovers zal het ook wel goed komen.

De stoffen worden hier ook verkocht.

NLXL

NLXL komt thuis. Het behangmerk dat de afgelopen jaren de wereld heeft veroverd met behang van onder meer Piet Hein Eek, Piet Boon en straks ook Studio Job, komt met een tweede collectie sloophouten behang (vanzelfsprekend wederom) van de hand van Piet Hein Eek. En dat iets wat al best goed is, nog veel beter kan, kunt u zelf komen bekijken. Dit zijn de balken en planken die je echt tegen de muur zou willen spijkeren en schroeven. Maar dan is zo’n behangetje (van hoge kwaliteit) toch echt een stuk handiger.

Behang wordt pas wat als je het ergens op plakt, dus hebben we op het perron een pizzarestaurantje gemaakt. Het restaurantje heeft echte (houtgestookte) pizzaovens, een kiosk, tafels, banken en enorme balken en banken en alleen de ovens zijn niet behangen.

Ruinart

Voor wie het is ontgaan: Ruinart, het oudste en wellicht meest prestigieuze bestaande champagnemerk, en Piet Hein Eek hebben de afgelopen jaren intensief samengewerkt. Een van de resultaten is een huizenhoge boog geïnspireerd op de duizenden champagnekistjes die we gemaakt hebben. De helft van deze boog komt bij ons triomfantelijk in het restaurant te staan (de hele paste niet), als middelpunt van een speciaal voor de gelegenheid gecreëerde, eigengereide champagnebar, waar we zelf eigenlijk nog niet van weten of deze nu prachtig is, of een beetje over de top, of zelfs een beetje fout.

This post is also available in: EN

« Terug naar blogberichten
Laden...
Terug naar boven