Dutch Design Week 2024 Designer Expo

05-09-2024

Openingstijden en info

Openingstijden exposities

Zaterdag 19 oktober: 10.00 – 19.30
Zondag 20 oktober: 10.00 – 19.30
Maandag 21 oktober: 10.00 – 19.30
Dinsdag 22 oktober: 10.00 – 19.30
Woensdag 23 oktober: 10.00 – 19.30
Donderdag 24 oktober: 10.00 – 19.30
Vrijdag 25 oktober: 10.00 – 19.30
Zaterdag 26 oktober: 10.00 – 19.30
Zondag 27 oktober: 10.00 – 18.00

Openingstijden winkel en showroom

Zaterdag 19 oktober: 10.00 – 19.30
Zondag 20 oktober: 10.00 – 19.30
Maandag 21 oktober: 10.00 – 19.30
Dinsdag 22 oktober: 10.00 – 19.30
Woensdag 23 oktober: 10.00 – 19.30
Donderdag 24 oktober: 10.00 – 19.30
Vrijdag 25 oktober: 10.00 – 19.30
Zaterdag 26 oktober: 10.00 – 19.30
Zondag 27 oktober: 10.00 – 18.00

Openingstijden horeca

Grand CafƩ

Zaterdag 19 oktober: 12.00 – 23.00
Zondag 20 oktober: 12.00 – 23.00
Maandag 21 oktober: 12.00 – 23.00
Dinsdag 22 oktober: 12.00 – 23.00
Woensdag 23 oktober: 12.00 – 23.00
Donderdag 24 oktober: 12.00 – 23.00
Vrijdag 25 oktober: 12.00 – 23.00
Zaterdag 26 oktober: 12.00 – 23.00
Zondag 27 oktober: 12.00 – 23.00

Green Restaurant

Zaterdag 19 oktober: 8.00 – 23.00
Zondag 20 oktober: 8.00 – 23.00
Maandag 21 oktober: 8.00 – 23.00
Dinsdag 22 oktober: 8.00 – 23.00
Woensdag 23 oktober: 8.00 – 23.00
Donderdag 24 oktober: 8.00 – 23.00
Vrijdag 25 oktober: 8.00 – 23.00
Zaterdag 26 oktober: 8.00 – 23.00
Zondag 27 oktober: 8.00 – 23.00

FRIET

Zaterdag 19 oktober: 12.00 – 20.00
Zondag 20 oktober: 12.00 – 20.00
Maandag 21 oktober: 12.00 – 20.00
Dinsdag 22 oktober: 12.00 – 20.00
Woensdag 23 oktober: 12.00 – 20.00
Donderdag 24 oktober: 12.00 – 20.00
Vrijdag 25 oktober: 12.00 – 20.00
Zaterdag 26 oktober: 12.00 – 20.00
Zondag 27 oktober: 12.00 – 20.00

DAKBAR

Zaterdag 19 oktober: 17.00 – 23.00
Zondag 20 oktober: 17.00 – 23.00
Maandag 21 oktober: Gesloten
Dinsdag 22 oktober: 17.00 – 23.00
Woensdag 23 oktober: 17.00 – 23.00
Donderdag 24 oktober: 17.00 – 23.00
Vrijdag 25 oktober: 17.00 – 23.00
Zaterdag 26 oktober: 17.00 – 23.00
Zondag 27 oktober: Gesloten

Designer Expo deelnemers

Kantoor

Sho Ota
Shigeki Yamamoto
BIRNE
Studio-SZRAG
Ambre Pourcelot
Cengiz Hartmann
Nemo Mulder
A.N. Design
Moon Seop Seo
Leo Koda

Showroom

Saudade Collective
Florian Post
Studio M – Maike Buthmann
JƩrƩmy Bergeaud
Desz Office
Studio Joni Veizaj
Nudaforma
Theo Galliakis
Studio Noff
Niels Nijman Diffre & Tanay Kandpal
HAK Studio & MK Studio
Natsuko Mizushima
Buro Berger
Wanderlights
FIK Design
Aesthetic Studios
OR Studio Furniture
Zixuan Zhang
Jeu de Fil
House of Thol
SENNES

Restaurant

MrStarsky
MacAulay Brown Works
Gigi van Grevenbroek
Maori Kimura
P.M.K.D | Embroidery artist
Skomer Studio
Oskar de Roover
Juna Miedema
Zavier Wong
YASUTA Veneered Surfaces & Design
Studio Zoran Strijbosch
MAN architecten & STOONIE

Perron

Atelier Arnhem West
Kevin Megens
Atelier van Asseldonk
Erna de Bie
Arkhē Collective
Studio Marc Barreda
Kaori to Kioku
Fontys Mens en Gezondheid
VAN-Jorn

Wonderkamer

Ɓlvaro CatalĆ”n de OcĆ³n
Giorgio Bena
AurƩlien Veyrat
Luca Cous

Elders

WhiteNoiseDADA
SKUA Studio
IKONIC en Gallery Untitled
Snackbar Esthetica
Nieuwe collectie

Nieuwe producten DDW 2024

Dit jaar vieren wij onze 10de verjaardag in het pand en het is het eerste jaar waar we naast de presentatie voor de DDW zelf niet ook een bouw deadline hebben. Bijzonder relaxed dus! Dit hangt ook een beetje samen met wat misschien wel de belangrijkste verandering in mijn denken tot nu is. Ik wil niet meer altijd alles op het scherpst van de snede doen; Honderdduizend euro lenen en een veelvoud uitgeven, denken en verwachten dat andere mensen het ook leuk vinden om dag en nacht te werken en het ook kunnen, en om me altijd zorgen te maken of we aan het eind van de maand de lonen wel kunnen betalen. Ik ben me een jaar of twee geleden bewust geworden van deze behoefte aan financiĆ«le rust. 

De belangrijkste factor in deze verandering is dat onzekerheid een steeds grotere rol gaat spelen. De banken crisis, corona, verschrikkelijke oorlogen; de ene na de andere gebeurtenis zet de wereld op zijn kop. Op de een of andere manier, en gelukkig, worden we hierdoor niet structureel geraakt. De verkoop en productie gaan best goed, we krijgen ook nog eens hele bijzondere en leuke opdrachten van leuke opdrachtgevers. De grootste onzekerheid op dit moment is de overheid. De wijsheid die in de Griekse tijd, dus voor de jaartelling, al bestond; ā€œhet is de taak van de overheid dat de burger vandaag weet wat er morgen gebeurtā€ wordt voortdurend met voeten getreden. Dit was het afgelopen jaar aanleiding om serieus te overwegen er dan maar helemaal mee te stoppen, maar omdat het zo ongelooflijk leuk is wat we met zijn allen doen en maken, is dat eigenlijk geen leuke overweging. 

Ik heb dus bedacht dat ik niet alleen de lonen aan het eind van de maand moet kunnen betalen, maar dat we eigenlijk ook reserves moeten hebben om onverwachtse tegenslagen die zeker op ons pad komen op te vangen. 

Omgevingsdienstkast en dressoir

We zijn dus gestopt met bouwen en investeren zonder financiering en het begint zijn vruchten af te werpen. We zitten in de rustigste aanloop naar een DDW ooit. Dankzij de Omgevingsdienst die de regels handhaaft en het milieu in ons geval daarmee juist schaadt (zoals eerder beschreven) presenteren we naast de Omgevingsdienstkast die we in Milaan al hebben laten zien nu een Omgevingsdienstdressoir. De kasten zijn prachtig en eigenlijk moeten we blij zijn met tegenslagen die zulke mooie ideeƫn opleveren!

Spaan objecten

De malaise veroorzaakt door de Omgevingsdienst heeft niet alleen de Omgevingsdienstkast opgeleverd, maar ook de spaan objecten. Het hout dat niet in onze houtvergassers mag, gooien we in de shredder en in plaats van dat het tot briketten geperst en verbrand wordt, vangen we de spaanders en maken we er objecten van. De essentie is eigenlijk dat we het niet persen omdat het grote volumes zijn en het anders veel te zwaar wordt en het eigenlijk ook onmogelijk is om te persen. En omdat het een Omgevingsdienstkast is en we sowieso geen gietharsen en dat soort rotzooi gebruiken, gingen we op zoek naar een bio bindmiddel. Dat hebben we nog niet gevonden, maar min of meer gewone niet zo erg belastende houtlijm bleek wel te werken. De objecten worden nu met deze lijm gemaakt. Eerder maakten we voor een tentoonstelling van Toon Laurense eilanden van afval waar we ook de twee spaanblokken hebben geplaatst. Nu hebben we er een blokkendoos stapeltrap aan toe gevoegd. Vrij nutteloos, wel monumentaal, vooral als je denkt over de mogelijkheid een enorme spaan trap in een ruimte te maken.

Deze zitobjecten zijn voor dezelfde tentoonstelling van Toon Laurense gemaakt. De balken waren onbruikbaar voor meubels of andere objecten, dus voldeden ze aan de eis dat het afval moest zijn. Met montageband hebben we zitobjecten gemaakt waarbij textuur, materiaal, kleur en vooral maat en verhouding als uitgangspunt hebben gediend. 

Baas x Eek 

 Maarten studeerde ongeveer 22 jaar geleden af aan de Design Academy. Ik deed het een jaar of 10 eerder. We hebben beiden op onze eigen wijze carriĆØre gemaakt, elkaars wegen gekruist en we zijn vrienden geworden. Gewoon samen zijn, eten, drinken, feesten, vakanties, met zijn allen koken, elkaar helpen, vrienden dus. Samenwerken was niet nodig, maar is wel leuk, dus bedachten we dat we om te beginnen ons examenwerk konden combineren; Maarten verbrandt mijn Klassieke Sloophouten Kast. Het resultaat is historisch, gaat over vriendschap, een dubbele klassieker, begeerlijk, bloedmooi, maar vooral heel leuk!

Balkentafel in Eiken

De Sloophouten Balkentafel is eigenlijk geĆÆnspireerd op problemen die we hadden met de Kantoortafel. Dit is een tafel van eiken. Nu hebben we de Sloophouten Balkentafel dus in eiken gemaakt. Het probleem dat werd veroorzaakt door het werken van het hout is opgelost en de tafel is juist door die oplossing mooi. De tafel wordt nu van standaardmaten gemaakt en is dus beter reproduceerbaar. Misschien is de tafel in eiken daarom wel mooier! 

Plantenbakken

Al jaren lopen we te hannesen met plantenbakken. Oude industriĆ«le bakken blijken vaak het mooist, nieuwe zijn ze dan weer een stuk minder. Er zijn best wat design bakken, maar die zijn dan weer gedesigned en dus te duur en ook niet wat we willen. Deze bakken zijn in een paar maten, materialen en kleuren te krijgen en komen precies uit Ć©Ć©n plaat, er wordt dus vrijwel niets weggegooid en ze zijn heel goed te maken. Dat het toch geen Primark prijzen zijn, is omdat het echte materialen zijn en dat ze fatsoenlijk gemaakt worden.  

Handgreep

Onze meest onbenullige introductie tot op heden. Als mosterd na de maaltijd een toevoeging aan de hotel accessoires collectie. Een handgreep van metaal. Eigenlijk geen ontwerp, want het lijkt op wat er al is of was. Maar dat bleek niet het geval, dus heb ik de greep waarvan ik vind dat ā€˜ie er moet zijn, getekend. 

Vaasje

Het vaasje zoals de ƉƩnmallamp. Na het relatieve succes van de Stapelbare Dubbelzijdige Keramieken Kandelaar die bij de ƉƩnmallamp is bedacht, dacht ik dat er ook wel een eenvoudig vaasje bij kan. Het proces om het te maken was in elk geval niet om over naar huis te schrijven. Dus is het de vraag of dit eenvoudige vaasje wel tijdens de DDW gepresenteerd zal worden.  

De Vuilnisbak

Er zijn best mooie vuilnisbakken, dus eigenlijk is dit ontwerp overbodig. Toch hebben we in het verleden met regelmaat speciale bakken op maat gemaakt. We hebben nog geen vuilnisbak in onze collectie, dus dacht ik dan stoppen we tijd in ā€œDe Vuilnisbakā€.  Zoals altijd wordt het ontwerp voor een groot deel bepaald door het feit dat we kleine aantallen in Nederland produceren. We hebben alles op alles gezet om een zo betaalbaar mogelijke vuilnisbak te maken. Een hopeloze strijd, want het is toch een dure vuilnisbak. Toen we moesten bepalen welke materialen we moesten kiezen, hebben we voor aluminium en koper gekozen. Aluminium is redelijk betaalbaar, roest niet en heeft dus geen afwerking nodig, dus aluminium is in dit geval het meest voordelig. Gelukkig is aluminium voor de meeste producenten juist duurder dan alternatieven in staal met een afwerking. Dus onze goedkoopste bak is best sjiek. Koper roest ook niet en is belachelijk duur, dus daarvan dachten we, er zijn ook genoeg mensen voor wie budget geen rol speelt en gewoon iets bijzonders willen. En verder is het natuurlijk gewoon een heel mooie vuilnisbak waar een 40 liter zak precies in past en er ook makkelijk in- en uitgaat.       

Nieuw en gepresenteerd tijdens Salone del Mobile 2024

Afval Afval 40×40 Verzamelaarsvitrines

Hoewel we voor Salone del Mobile eigenlijk van plan waren ons te focussen op de verkoop van de collectie accessoires die we langzaam maar zeker hebben opgebouwd, stond de werkplaats toen moment weer in rep en roer om de (nieuwe) ontwerpen op tijd af te krijgen. We wilden met de kleine spullen weer eens een andere dynamiek creĆ«ren. 10 Jaar geleden presenteerden we brillen en ander klein spul en maakten we speciaal voor die gelegenheid een soort plaatmateriaal presentatievitrines. Eigenlijk een soort non-design, alleen maar bedoeld om in te presenteren. De 8 jaar daarna gebruikten we de steeds aftandser wordende vitrines om onze kleine spullen aan de man te brengen. Dit jaar maakten we van het ā€œkleine spullen presenterenā€ weer ons hoofddoel. We hebben 40Ɨ40 Afval Afval Verzamelaarsvitrines gemaakt. Met de meest vernuftige 40Ɨ40 details zijn we weer een stap extremer geworden. In plaats van zo goedkoop mogelijk en alleen maar functioneel, worden het nu een soort kunstwerken op zich!

Sloophouten Balkentafel

Toen ik de plattegrond voor de presentatie aan het tekenen was, bedacht ik dat we eigenlijk wel weer een keer een nieuwe tafel zouden moeten presenteren. Een van de tafels die het best goed doet, maar waarmee we problemen hebben met het krimpen van het hout, vormde de inspiratie. Dikke balken oud hout, wat sowieso minder werkt, zijn op een middenbalk gemonteerd en kunnen aan de uiteinden aangeperst worden. Het enige nadeel is dat de sloophouten balken elke keer anders zijn en dat de tafels per stuk gemaakt moeten worden. Ze zijn dus duurder dan een serieproduct. Helaas is dat tegenwoordig geen nadeel meer, want de rijken worden rijker en de armen worden armer en onze klanten komen uit de eerste groep, want ambachtelijk en goedkoop in Europa produceren is onmogelijk. Dus eigenlijk is het superfijn dat we een unieke tafel presenteren! Wie weet gaan we hem ook nog eens meer betaalbaar in eiken maken.  

Sloophouten Fauteuil en Bank met Ribstof

30 Jaar geleden bedacht ik een heel aantal sloophouten banken en fauteuils. Het was geen succes. Wel is er een redelijk verkopend sloophouten kuipstoeltje uit gekomen en ook de Crisis Kussentjes Bank leek op de voorganger in sloophout. We kunnen eigenlijk best een (sloophouten) bank gebruiken, dus ben ik gaan tekenen om het gemis in de collectie op te vullen. De constructie van Even-Dik-Even-Breed sloophouten planken kon haast niet eenvoudiger. 

This post is also available in: EN

« Terug naar blogberichten
Laden...
Terug naar boven