Nieuws

01-04-2016 in: Actueel

Inleiding

We worstelen nu al tijden met het fenomeen nieuwsbrief. Wat is het doel en het nut ervan? Hoe zorg je ervoor dat deze gestructureerd verschijnt en op professionele wijze tot stand komt? En vooral hoe moeilijk is het als je het toch al zo druk hebt je met schijnbaar minder belangrijke zaken bezig te houden?

Allemaal vragen die bijna niet te beantwoorden zijn. Wij zijn niet in staat een nieuwsbrief samen te stellen die met regelmaat verschijnt en waarin alles tot in de puntjes bedacht en gestileerd is. Wel kan ik opschrijven wat we gedaan hebben en wat we gaan doen en dit met foto’s ondersteunen. In plaats van een eenduidig document zal er juist een zeer veranderlijke werkwijze ontstaan, een werkwijze die recht doet aan de informatie van dat moment. De ene keer met veel foto’s en de andere keer met meer tekst, nieuwe producten, activiteiten, de oplevering van een project of juist de start er van. Kortom alles wat er speelt en wat voor ons belangrijk is. Meer een (maandelijks) dagboek dan een nieuwsbrief. Er zullen projecten enthousiast aangekondigd worden die een zachte dood sterven, maar ook de successen zullen te volgen zijn. Ik hoop dat door het lezen en bekijken van deze brieven ons werk en de werkwijze steeds inzichtelijker en leuker worden.

Dit jaar hebben we de op de Woonbeurs niet alleen gebruikt om nieuwe producten te laten zien maar ook om nieuwe activiteiten op te starten. We hebben de ‘Buitenbeentjes’-collectie, de bedden en de kindermeubelen geïntroduceerd. Deze drie groepen worden vanaf heden niet meer alleen door onze eigen de dealers verkocht (voor de kindermeubelen was dat al langer het geval), maar door een groter aantal dealers. Voor elk van de categorieën hebben we boekjes gemaakt waarin de producten en mogelijkheden staan afgebeeld.

We zijn tot het besluit gekomen om deze producten op een andere wijze te verkopen omdat ons huidige netwerk tekortschoot. De producten pasten niet in de winkel, werden onvoldoende opgenomen en in onvoldoende mate verkocht. We hebben dus tal van producten met potentie die onvoldoende verkopen. Hopelijk komt daar door deze initiatieven verandering in.

Kindermeubelen en bedden worden meestal niet verkocht in gewone meubelzaken. Dat we deze producten in speciaalzaken (gaan) verkopen is vanzelfsprekend. Voor de kinderspullen hebben we al een heel aantal winkels, de bedden moeten we nog onder de aandacht brengen.

Klik hier voor meer informatie. 

De Buitenbeentjescollectie

Wij verkopen voornamelijk meubelen aan de winkels die ons vertegenwoordigen. In praktijk blijkt het heel lastig aandacht te schenken en te krijgen voor andere producten. Lampen, spiegels, krukjes, schalen, keramiek, kandelaars, etc. We weten uit eigen ervaring dat een deel van deze producten wel verkoopt, maar omdat ze tussen wal en schip vallen zijn het ‘buitenbeentjes’. Aanleiding dus om al deze producten samen in één collectie te stoppen en onder hun eigen naam te verkopen. We zijn bijzonder blij met de samenwerking met Vissers Agenturen. 

Presentatie van de collectie

Naast de nieuwe productgroepen hebben we de Woonbeurs ook gebruikt om de nieuwe producten onder de aandacht te brengen. De kussentjesbank, de lichte mahonie tafel, de dozen archiefkasten, de afval stalen tafel en de stripcollectie.

De kussentjesbank

De bank is ontstaan vanuit de crisiscollectie (plaatmateriaal dat door middel van ringetjes en bouten en moeren in elkaar gezet wordt, eventueel als bouwpakket). De crisis collectie is voor banken een goed uitgangspunt omdat daar juist het contrast het grootst is. Banken worden meer ontworpen vanuit wat er al op de markt is als vanuit de wens iets nieuwe te maken. De fabrikanten en detailhandel bepalen de markt in plaats van de vormgevers.

Als bouwpakket is de te koop met losse kussens, met of zonder hoezen en als je er genoeg van hebt dan kan er door de stoffen te wisselen een nieuw beeld gemaakt worden (wij maken nieuwe kussentjes van nieuwe en vintage stoffen).

De lichte mahonie tafel

De lichte stoelen waren er vorig jaar al.We hebben deze gepresenteerd samen met een tafel in een eiken versie. De tafel was niet zoals ik deze graag wilde hij oogde niet licht en paste onvoldoende bij de stoel. De nieuwe tafel is zo licht als mogelijk. We hebben nieuwe oplossingen voor het werken van het dunnen hout moeten bedenken. Een lichte tafel en stoel is exact het tegenovergestelde van wat men momenteel mooi vindt geen rede om deze producten niet te ontwikkelen.

De Strip-collectie

Warmgewalste profielen en vooral strip is altijd onderwerp geweest van mijn aandacht. Het materiaal dat voorheen vooral als constructiemateriaal werd gebruikt, maar ook voor bistrostoeltjes, heeft, als je het gebruikt een authenticiteit van zichzelf. Tot op heden brachten de ideeën mij niet verder dan kwaliteiten die het materiaal al heeft. Nu, door het maken van een eenvoudig knikje in het staal over de lengte, ontstaat de mogelijkheid te construeren op een manier die tot op heden niet met strip werd gedaan. Het zetwerk geschiedt met CNC-machines.

      

Het Radboud Ziekenhuis

Tijdens de Woonbeurs hebben we tevens een kunstwerk in het Radboud Ziekenhuis te Nijmegen opgeleverd. Meer dan een jaar geleden werd ik benaderd door de afdeling pathologie voor een opdracht. Ze wilden graag in het nieuwe gebouw een werk hebben waarin onderdelen uit het oude gebouw verwerkt zijn. Na een rondleiding was ons oog gevallen op de obductie tafels (de snijtafels waarop de lichamen hebben gelegen).

De afdeling pathologie werkt met microscopisch onderzoek waarbij er tussen glasplaatjes flinterdun onderzoeksmateriaal wordt bestudeerd. De digitale beelden van wat er tussen deze plaatjes te zien zijn bijna surrealistisch. Ondanks de werkelijke afkomst zijn de afbeeldingen eerder dessins of schilderijen.

Het idee was snel geboren: de obductiebladen worden verticaal op een constructie geplaatst met voor de bladen twee glasplaten. Tussen de glasplaten gebruiken we de surrealistische afbeeldingen om een soort mensfiguur te laten ontstaan. De stenen met de ronde bovenzijde en de gootjes met daarvoor de figuurafbeeldingen krijgen door vorm, plaatsing en kleur bijna iets van glas in lood ramen – ‘architectonisch’.

De figuur (een silhouet) is abstract. Doel was een niet heel realistisch enigszins vervreemdend beeld te creëren. Het silhouet is door te schetsen ontstaan de beelden zijn geheel digitaal in en om deze geschetste figuur geplaatst. Een heidens karwei omdat we vormen naar het silhouet hebben gevormd.

   

De drie werken staan op hun eigen afdeling aan het einde van de gang. In eerste instantie zie je eerst alleen de figuur en de kleuren als je er naartoe loopt ervaar je de details, de obductietafel en de constructie, maar zonder dat het opdringerig wordt.

Tijdens het proces zijn er momenten geweest waarin ik dacht dat het misschien te letterlijk en dus te luguber zou worden. Het merkwaardige was dat de er vanuit het ziekenhuis juist op aan werd gedrongen vooral herkenbaar te werken.

Londen / Rabih Hage

Vlak voor de woonbeurs, tijdens de 100% designshow in Londen, hebben we in deze stad een presentatie bij Rabih Hage gehouden. Hij is architect en galeriehouder. De presentatie leek goed te verlopen er was bijzonder veel aandacht van de pers. Deze eerste presentatie is naar onze verwachting de start voor een duurzame samenwerking.

De stap om naar het buitenland te gaan hebben we een paar jaar geleden genomen. Toen dachten we dat London het eerst aan de beurt zou zijn. Het liep anders. Tokio, Milaan, Hamburg en Bremen gingen voor. In Londen is alles duur, gehaast en anders. Het is even wennen voor ons, maar ook voor hen.

Het ‘Boek’

We zijn nu toch echt serieus met het boek begonnen. Alle foto’s worden verzameld en gemaakt, tekeningen worden gescand en er is een streefdatum vastgesteld, te weten eind mei 2006. Uitgeverij De Boekenmakers gaat het boek uitgeven. Max Fraser, een Engelse schrijver, journalist en curator gaat voor ons schrijven. Het allerbelangrijkste is dat we hebben bedacht hoe we het boek gaan maken. In plaats van hoofdstukken of zelfs verschillende delen die we wilden maken – vrij werk, collectie, opdrachten, schetsen, details etc. – hebben we bedacht dat we juist alles door elkaar, maar in chronologische volgorde gaan doen. Hierdoor wordt het veel makkelijker om de verbanden tussen verschillende producten, projecten en gebeurtenissen te laten zien. Het boek zal zich laten lezen als een verhaal over de eerste 13 jaar van het bedrijf. Zodra we (beeld-)materiaal hebben presenteren we dit op de website en bieden we mensen de mogelijkheid om in te tekenen op de 1e druk van het boek.